Známkové územia - SCADTA
|
|
Článok venovaný známkam dopravnej spoločnosti SCADTA. |
Skutočnosť, že známky popri štátoch a medzinárodných organizáciách (viď FAZZ) vydávali i mestá, armády, či dopravné spoločnosti pozná každý zberateľ
ZZ. Niektoré sa do svetových katalógov dostali, iné nie. Dnes sa zastavme u dopravných spoločností.
Dopravné spoločnosti (obdobne ako štátne pošty) prevádzkovali dopravu rôznymi spôsobmi. Na dostavníkoch (napr. Diligencia, zaradené v katalógoch
v Uruguaji), loďami (napr. PSNC v katalógoch v Peru), autobusmi (napr. Kolumbijčania Julio Ribon, Antonio Puerto, Ignacio Rojas a ďalší v kolumbijských
katalógoch), vlakmi (napr. Orient Expess, britské lokálky), lietadlami (napr. ETA, Varig v Brazíliii, Avianca, Lansa v Kolumbii). Známe sú balónové pošty,
doprava vzducholoďami, raketami, v plechovkách... Samostatnú kapitolu vo svetových katalógoch dostala však len SCADTA. Prečo?
SCADTA, Sociedad Colombo-Alemana de Transportes Aéreos, bola založená 5. decembra 1919 v Barranquille. Začala s 2 hydroplánmi Junkers, ktorými
dopravovala poštu z kolumbijských námorných prístavov do hlavného mesta Bogoty. Rýchlosť doručovania sa tak zvýšila o celé 2 týždne, čo bolo dôležité
najmä v zahraničnom obchode. Pošta sa do prístavov zo zahraničia dostala loďami, známky SCADTA sa v prvom období, do roku 1922, predávali v Barranquille,
odkiaľ sa distribuovali do krajín odosielateľov pošty. V roku 1923 vytvorila SCADTA sieť agentúr, ktoré ich predávali v zahraničí – USA, Paname,
Holandsku, Francúzsku, Veľkej Británii a Nemecku. Keďže dochádzalo k špekulácii v dôsledku zmeny kurzov (bolo to obdobie slávnej inflácie v Nemecku),
rozhodla SCADTA o pretlačiach známok i pre jednotlivé ďalšie krajiny. Takže dôvodom zaradenia známok do svetových katalógov bola skutočnosť, že známky
SCADTA slúžili na frankovanie zásielok v zahraničí. A racionalizácia ich prikázala spojiť v katalógoch do jednej kapitoly. Známky SCADTA sa postupne
predávali i na konzulátoch Kolumbie v zahraničí a boli pretlačené pre nasledovné územia:
|
|
|
Tieto známky sa v niektorých krajinách používali až do roku 1934, hoci už v roku 1929 bola vydaná jednotná emisia s 12 + 1 známkami s nadtitulom
Servicio Bolivariano de Transportes Aéreos v mene o/m, čo znamenalo oro americano, čiže americký dolár. Nástupcom SCADTY sa v roku 1939 stala spoločnosť
AVIANCA.
Zberateľov ZZ upozorňujem, aby si ich nemýlili so spoločnosťou Compaňía Colombiana de Navegación Aérea, ktorá bola založená 16. 9. 1919 v Medelline
a požívala vlastné známky. Do roku 1922 prepravovala poštu medzi Medellinom a Cartagenou.
Problémom pri získaní jednotlivých národných pretlačí známok SCADTA do zbierky ZZ po jednom kuse je skutočnosť, že zväčša boli vydané v sériách
s 11 - 12 známkami, pričom kompletné série majú veľmi vysoký katalógový záznam. A takto sa objavujú na svetových aukciách. Pečiatkované známky zase
všetky končili v Kolumbii a nie je ľahké ich odtiaľ získať. Riešením je spolupráca zberateľov ZZ. Ak máte prebytky alebo naopak dopyty, ozvite sa mi
prosím na
valdpete@yahoo.com.
Viac informácií o zbieraní podľa známkových území nájdete v odbornej sekcii Známkové územia.
Kontakt na autora článku: Peter Valdner
Autor: Ing. Peter Valdner
Publikované: 28. 01. 2010 01:36
Poslať komentár
|