Známkové územia - Lodné pošty
|
|
Príspevok z oblasti známkových území zameraný na známky používané rôznymi súkromnými lodnými poštami. |
Loďami boli prepravené miliardy zásielok, ale len niektoré lodné spoločnosti vydali vlastné známky.
Zrejme najznámejšími sú známky PSNC (Pacific Steam Navigation Company), ktorá síce vydala známky v roku 1847, ale do obehu sa dostali až v roku 1857 ako prvé známky Peru. Tam ich aj nájdeme v katalógoch.
Sú na nich zobrazené obe lode spoločnosti - SS Chile a SS Peru. Nominálne hodnoty sú v peruánskej mene, lebo lode premávali najmä na trase medzi peruánskym Callaom a čílskym Valparaisom.
K najpopulárnejším patria známky SS Lady McLeod, taktiež z roku 1847, odkedy sa i používali. Boli prvými známkami Britského Commonwealthu zo zámoria. Lady McLeod prevážala poštu na ostrove Trinidad medzi prístavmi Port of Spain a San Fernando.
V Austrálii používala známky 4 nominálnych hodnôt od roku 1869 Murray Steam Navigation Company na rieke Murray v štátoch Victoria a New South Wales.
Viaceré lodné spoločnosti prepravovali poštu v Osmanskej ríši, k najznámejším a najvzácnejším známkam patria Piroscafi Otomani z roku 1858 a Asia Minor SSCo z roku 1868.
V Rakúsko-Uhorsku pôsobila DDSG - Donaudampfshiffahrtsgesellschaft. Známky používala od roku 1866. Pre zberateľov ZZ sú zaujímavé najmä rumunské balíkové známky s označením lodnej trasy. Z roku 1870 sú známky Braila-Galaz (a opačne), z roku 1874 kombinácie miest Kalaras, Ostrov a Silistria.
Na Balatone pôsobila spoločnosť ZSGT – Zala-Somogy gőzhajó társaság.
Vo Fínsku pôsobila Wanajavesi Angbatsbolag, 3 červené známky vydala 1. mája 1867 pre linku medzi prístavmi Tammerfors a Tavastehus. Neskoršie novotlače majú oranžovú farbu.
Podobné známky sú z Ile Roy, ostrov leží vo Francúzsku v rieke Saone. Lodná linka ho spájala s Lyonom a Ile Barbe.
Markíz Jouffroy d’Abbans, spomínaný na pamätnom liste, bol konštruktérom Pyroscaphe, prvého parníka poháňaného kolesami. Predtým skonštruoval aj parník poháňaný veslami, ale ten sa neosvedčil.
A pár slov na záver o GBLA (Great Bitter Lake Association). Zásielky vznikli na 14 lodiach na Veľkom horkom jazere v Suezskom prieplave v rokoch 1967-75, na člnoch boli prepravené na MS Nordwind, kde boli opečiatkované, potom opäť boli prepravené na člnoch. Svoju vodnú púť skončili, až na výnimky, v egyptskom prístave Fanara, odkiaľ ich už kuriéri odviezli na poštové úrady.
Pre zberateľov ZZ je dôležité, že okrem skratky GBLA sa na známkach nachádzajú aj ďalšie mená, najmä lodí a súlodí. Je ich niekoľko desiatok, pripravujem o nich knihu. Mnohé známky sú už dnes pomerne ťažko dostupné.
Našim zberateľom ZZ odporúčam zamerať sa na získanie aspoň po jednej známke z MS Lednice (to je tá príležitostná k 30. výročiu SNP s československou vlajkou) a 3 súlodí - LEDMELAGA, DJABIPORST/DJAKBIER a MUWINIKI(ES). Takáto minimalistická zbierka by mohla vyzerať napríklad nasledovne.
Dve obálky, ktoré poslali československí námorníci v roku 1974 z "uväznenej" čs. lode Lednice s kašetom MAILED ON BOARD M/S LEDNICE a ručne maľovanými známkami.
(Obrázok je prevzatý z aukcie poštových známok Aukčného domu Burda Auction so súhlasom R. Burdu.)
A na záver obvyklá výzva – ak máte známky GBLA, uvítal by som skeny (valdpete@yahoo.com) na čiernom podklade. Možno sa mi ako prílohu k pripravovanej knihe podarí skompletizovať aj obrázkový zoznam známok GBLA.
Viac informácií o zbieraní podľa známkových území nájdete v odbornej sekcii Známkové územia.
Kontakt na autora článku: Peter Valdner
Autor: Ing. Peter Valdner
Publikované: 25. 12. 2015 19:16
Poslať komentár
|