Poštová známka Valentínske blahoželanie s personalizovaným kupónom 50 rokov založenia Oravskej galérie v Dolnom Kubíne - známka ponúka možnosť výroby vlastného personalizovaného kupónu (ZPK).
Deň vydania: 30. 01. 2015
Nominálna hodnota: T2 50g
Rozmery známky: 26,5 x 33,9 mm + k 26,5 x 33,9 mm
Forma tlačového listu: UTL
Počet známok na tlačovom liste: 8
Počet známok v sérii: 1
Výtvarný návrh známky: Adrian Ferda
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 220000
Kód WMS: SK002.15 (pozri: Systém číslovania WNS (WADP Numbering System))
Textový motív: Žiadny.
Obrazový motív: QR kód so srdcom s piesňou „Čakám Ťa láska" od skupiny Elán.
Známka s kupónom:
Upravený tlačový list:
Táto známka je dostupná aj v upravenom tlačovom liste (UTL) pre vytváranie vlastných personalizovaných kupónov (ZPK) a celých personalizovaných upravených tlačových listov (PersUTL).
Ukážka:
Tematický popis a súvislosti
Námet valentínskej poštovej známky bol vybraný na základe prieskumu názorov medzi širšou verejnosťou, pričom bol skĺbený so zámerom vydavateľa osloviť vydaním známky s personalizovaným kupónom najmä mladšiu generáciu teenagerov, ktorí preferujú virtuálny svet elektronických médií. Z tohto dôvodu bola poštová známka navrhnutá v podobe obrázkového QR kódu s linkom na videoklip o láske.
QR kód, pochádzajúci z anglického označenia Quick Response (rýchla reakcia), bol vyvinutý pôvodne japonskou firmou Denso-Wave v roku 1994 na monitorovanie výrobného procesu v automobilovom priemysle. Keďže firma zverejnila špecifikáciu kódu bez nároku na patentovú ochranu, QR kód sa stal voľne dostupný pre rôzne typy komerčných aj nekomerčných aktivít na celom svete. Princíp použitia QR kódu je založený na zosnímaní kódu mobilným zariadením prostredníctvom voľne stiahnuteľného programu (QR code reader) určeného na dekódovanie textovej informácie obsiahnutej v kóde, ktorá môže mať napríklad formu webovej adresy.
QR kód na poštovej známke však nie je vo svete novinkou. K Valentínovi vydal v roku 2011 dve poštové známky s QR kódmi a individuálnou perforáciou v tvare srdca čínsky Taiwan, s textovým odkazom Happy Valentine’s Day a I Love You!. Dizajn QR kódu sa stal inšpiratívnym aj pre iné štáty sveta, napr. pre Spojené štáty americké, ktoré v obrázkovom prevedení na spôsob QR kódu vydali niekoľko poštových známok, napr. s motívom opice alebo hračky a v roku 2012 aj s diskografiou Millesa Davisa a Edith Piaf. Z európskych krajín treba uviesť napríklad Nemecko, Chorvátsko, Island alebo Rusko, ktoré už v roku 2012 vydali známky s QR kódmi webových adries odkazujúcich buď na predajný tovar či informácie o poštových službách alebo významné podujatie, napr. Olympijské hry. V roku 2013 nakoniec prišla na poštový trh austrálska pošta s generátorom QR kódov, umožňujúcim do personalizovanej známky vložiť vlastné video, avšak so škálou obmedzujúcich faktorov súvisiacich s dobou uloženia na serveri alebo dĺžkou trvania videa.
Nová slovenská poštová známka v sebe implikuje všetky doterajšie výdobytky QR kódových poštových známok. Nielen, že je v tvare srdca, teda obrázkovým QR kódom, ale možno ju právom označiť za prvú hudobnú videoznámku na svete vydanú k sviatku Valentína! QR kód totiž obsahuje link na obrazový záznam skupiny Elán z megakoncertu realizovaného v Prahe v roku 2003 s videosekvenciou pesničky Čakám Ťa láska, z debutového albumu Ôsmy svetadiel. Klasická poštová známka sa tak môže stať nielen interaktívnym prejavom lásky medzi zaľúbenými, ale je určená pre všetkých, ktorí by si chceli netradičným spôsobom vyznať lásku.
Mgr. Martin Vančo, PhD.