Príležitostná poštová pečiatka používaná v Prievidzi pri príležitosti slávnostnej inaugurácie poštových známok Technické pamiatky: Historické lokomotívy - Parná lokomotíva 464.001 a Technické pamiatky: Historické lokomotívy - Parná lokomotíva 498.104 Albatros .
Deň používania: 17. 04. 2015
Pošta: PRIEVIDZA 1
Farba: čierna
Textový motív: INAUGURÁCIA POŠTOVÝCH ZNÁMOK TECHNICKÉ PAMIATKY / ALBATROS 498.104
Obrazový motív: Pohľad spredu na parnú lokomotívu ALBATROS 498.104.
Tematický popis a súvislosti
Parný rušeň 498.104 si prevzali zástupcovia Československých štátnych dráh (ČSD) z výrobného závodu Škoda Plzeň 24. 12. 1954. Jedná sa v poradí o štvrtý rušeň z pätnásť kusovej série. Jednotkové Albatrosy, ako ich často prezývali, patria medzi najťažšie, najväčšie a najrýchlejšie parné rušne vyrobené pre ČSD. Predstavujú vrchol Československej konštrukčnej školy parných rušňov.
Vďaka farebnému vyhotoveniu podľa návrhu akademického maliara Viléma Kreibicha sa Albatrosy so slivkovomodrým náterom rušňa a tendra bez liniek, červenými kolesami, červenohnedým pojazdom a dominantnou bielou strechou kabíny stali nekorunovanými kráľmi na železnici.
V prevádzke prekonali jednotkové Albatrosy všetky očakávania – bez problémov ťahali až tisíc ton ťažké vlaky takmer stokilometrovou rýchlosťou a spoľahlivo slúžili v rýchlikovej doprave aj na trati Praha – Žilina – Košice.
V šesťdesiatych rokoch museli Albatrosy ustúpiť postupujúcej elektrifikácii. Tak sa stalo, že sa v roku 1960 v Bratislave sústredilo všetkých pätnásť Albatrosov. Slávna éra Albatrosov v Bratislave trvala až do roku 1970. V roku 1982 bol Albatros 498.104 odtiahnutý do depa Bratislava východ a v roku 1985 bol získaný pre muzeálne účely. V roku 1990 bol zverený do starostlivosti zakladajúcich členov terajšieho ALBATROS klubu, ktorí ho po 42 mesiacoch driny dňa 15.3.1994 slávnostne zakúrili. V súčasnosti je bratislavský rušeň 498.104 Albatros jediný prevádzkyschopný rušeň svojho typu na svete.
Mgr. František Šiller