Poštová známka z emisného radu EUROPA s námetom ochrany životného prostredia: Ekológia v Európe - mysli zeleno!.
Deň vydania: 05. 05. 2016
Nominálna hodnota: 0,90 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: UTL
Počet známok na tlačovom liste: 8
Počet známok v sérii: 1
Výtvarný návrh známky: Doxia Sergidou
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 200000
Textový motív: EUROPA (logotyp)
Obrazový motív: Ruka premaľúvajúca krajinu na zeleno, domy, cyklista, veterné vrtule; logo EUROPA.
Pôvodný výtvarný návrh(y)(1):
Tematický popis a súvislosti
Dobrý život v rámci možností našej planéty je hlavným cieľom európskeho environmentálneho akčného programu, ktorý formuluje hlavné smery, akými sa rozvoj našej spoločnosti bude uberať v oblasti životného prostredia. Nízkouhlíková spoločnosť, zelené obehové hospodárstvo, sociálna rovnosť a odolné ekosystémy sú hlavným základom našej udržateľnosti. Európa je globálnym lídrom v oblasti politík životného prostredia. Ambiciózne ciele týchto politík sa nám podarí dosiahnuť najmä zmenou myslenia a uvedomením si, že zelené myslenie je východisko, ktoré nám otvára dvere do budúcnosti, k možnostiam zelených inovácií, novým investíciám, efektivite využívania zdrojov, zdraviu a blahobytu. Medzinárodný projekt vydania poštovej známky európskymi poštovými správami v emisnom rade EUROPA jednoznačne demonštruje ambíciu Európy na prechod na zelenú ekonomiku a zelený rast. Úspešné zavedenie princípov zelených iniciatív by malo byť základným faktorom našej konkurencieschopnosti, nášho udržateľného života. Medzi kľúčové problémy životného prostredia patrí aj klimatická zmena, ktorá prináša nepriaznivé environmentálne, sociálne a ekonomické vplyvy, vyžadujúce si aktívne riešenia a spoluprácu v oblasti redukcie emisií a adaptácie na meniace sa podnebie. Ochrana prírodného kapitálu, biodiverzity a ekosystémových služieb sa stáva neoddeliteľnou súčasťou slovníka každého z nás. Našu spotrebu a výrobu treba limitovať a zamerať na účinnejšie využívanie prírodných zdrojov a energie, ako aj na zníženie emisií skleníkových plynov a obmedzenie negatívnych vplyvov na životné prostredie. Je potrebné uspokojiť naše základné ľudské potreby v oblasti tovarov a služieb, avšak súčasne aj zlepšiť kvalitu života a zabezpečiť, aby mali budúce generácie k dispozícii dostatok zdrojov. Udržateľná spotreba sa týka nášho životného štýlu, nákupných návykov a spôsobu, akým využívame výrobky a služby. V neposlednom rade ide aj o naše sídla, v ktorých musíme podporovať vznik zelenej infraštruktúry a využívanie obnoviteľných zdrojov energie tak, aby sa stali zelenými a inteligentnými.
Ing. Martin Lakanda