Poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením parnej lokomobily Umrath z roku 1894
Deň vydania: 15. 04. 2016
Nominálna hodnota: 1,15 €
Rozmery známky: 37,5 x 37,5 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 1
Výtvarný návrh známky: akad. mal. Marián Komáček
Rytina známky: Mgr. art. Ľubomír Žálec
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou
Textový motív: parná lokomobila Umrath (1894)
Obrazový motív: Parná lokomobila Umrath.
Pôvodný výtvarný návrh(y)(1):
Tematický popis a súvislosti
Lokomobila Umrath zo zbierky Slovenského poľnohospodárskeho múzea bola vyrobená v roku 1894 v Prahe. Hmotnosť lokomobily je 3,5 tony. Výkon na remenici je pri 160 otáčkach za minútu 6 – 9 konských síl, tlak pary 7 atmosfér. Spotreba uhlia na 8 hodín je približne 200 kg a spotreba vody 400 litrov.
Informáciu o existencii parnej lokomobily sme dostali od Ing. Čavoja v júli 1985. Lokomobila sa nachádzala nad obcou Breznička. Prevoz do múzea sa uskutočnil dňa 27. 11. 1985. Na základe zistených informácií lokomobila pôvodne patrila podniku „Lučenecký vlnársky závod v Opatovej pri Lučenci“, ktorý bol založený v r. 1868. Bola využívaná na pohon čerpadiel a po prvej svetovej vojne bola presunutá do obce Breznička, kde slúžila na pohon mláťačiek a šrotovníkov. Vzhľadom na to, že išlo o veľmi vzácny parný stroj, v zamestnancoch múzea sa prebudila ohromná túžba opätovne ho oživiť. Túto iniciatívu silne podporovali pán doc. Križan, pán Boroth so synmi ako aj pán Pilný, pán Malíček, riaditeľ SPM Ing. Vontorčík a odborný pracovník SPM za úsek mechanizácie Ing. Gidaszewski. Technický stav lokomobily bol veľmi žalostný a vyžadoval si konštrukčné zásahy. Za povšimnutie stojí fakt, že všetky spoje na stroji sú nitované a bez jediného zvaru. Po dlhšom hľadaní dodávateľa opravy sa napokon podarilo presvedčiť vedenie SES n. p. Tlmače, kde boli Ing. Seidl, Ing. Bielik, Ing. Majdik, pán Zajko a iní poverení opravou. Ukončenie opravy sa uskutočnilo 22. 5. 1995 a v tom roku sa lokomobila tiež stala ozdobou Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.
A to najdôležitejšie na záver – náklady na opravu boli vyčíslené na takmer tristotisíc korún, ktoré SES Tlmače venovali ako sponzorský dar. Ďakujeme v mene všetkých obdivovateľov historickej techniky.
Ing. Vladimír Majerčík