Úvodný list exponátu - rady, ako pripraviť dobrý úvodný list exponátu

Odborne zameraný článok napísaný s cieľom poskytnúť pomoc a rady pre prípravu dobrého úvodného listu pre filatelistické exponáty (slovenský preklad článku z FEPA NEWS II Series No. 45 – July 2024).

10. 09. 2024

Poštová známka:
90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit

90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit
Deň vydania: 24. 05. 2024
Nominálna hodnota: T2 50g 
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: UTL
Počet známok na tlačovom liste: 8
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Česká republika
Technika tlače: Serigrafia
Náklad: 250000

Príležitostná poštová známka venovaná 90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit v roku 1934 vo Svite.


Textový motív: 90 ROKOV / BAŤOVÝCH / ZÁVODOV / VO SVITE / Jan Antonín Baťa / CHEMOSVIT (logotyp)

Obrazový motív: Viskózové vlákno, ktoré cez siluetu fabriky s komínom a panorámu Tatier prechádza do čísla 90.

Výtvarný návrh známky: Mykola Kovalenko

Upravený tlačový list:

Poštová známka 90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit (Upravený tlačový list)


Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka 90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Začiatkom roka 1934 sa na miestach dnešného mesta Svit začala vďaka Janovi Antonínovi Baťovi budovať fabrika, ktorá v súčasnosti nesie názov Chemosvit a je významným tvorcom nielen ekonomického ale aj spoločenského života v regióne. Tridsiate roky boli na zelenej lúke pod Tatrami poznačené prudkým rozvojom výroby – umelého vlákna, striže, celofánu a sprievodných činností, o akých dovtedy nebolo ani zmienky. Fabrika počas svojej existencie prešla ťažkými obdobiami a jej tvorcovia vyvinuli množstvo úsilia, aby firma úspešne prežila. Skupina Chemosvit je od roku 1993 dodnes v rukách pôvodných akcionárov, ktorí významne pracovali na jej rozvoji a dnes má táto značka svoje pevné miesto nielen v regióne, ale aj vo svete.

„Nemyslieť len na seba, ale i na svojich blízkych, prácu, budúcnosť firmy a ďalších generácií. Vždy sme pristupovali k operatívnym, taktickým i strategickým úlohám a výzvam, ktorým sme čelili za aktuálneho stupňa poznania, s najlepším vedomím. Viedli sme a vedieme svojich najbližších, či v rodine alebo v spoločnosti, k životu podľa etických hodnôt, každý deň urobiť niečo pozitívne. Keďže i malým krokom vytvárame budúcnosť.“ (Michal Ľach)

Autorom dizajnu výročnej emisie je Mykola Kovalenko, grafik európskeho významu pochádzajúci z Ukrajiny. Dizajn známky je tvorený viskózovým vláknom, ktorý cez siluetu fabriky s komínom a panorámu Tatier prechádza do číslice 90. Známka je tlačená po prvý raz technológiou viacfarebnej serigrafie, ktorej biela farba vytvára mierny reliéf, ako keby bolo viskózové vlákno položené na papieri. Na FDC obálke je historická mapa fabriky a na pečiatke dobový podpis zakladateľa J. A. Baťu.


Autor (zdroj) popisu: Slovenská pošta / POFIS - Mgr. Peter Migáč


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov