Service des postes:
Christmas 2014: Nativity - stained glasses of Romanticism (Slovenská pošta, a. s.)
Use translation by Google Translate (no guarantee).
Service des postes with the motif of postage stamp Christmas 2014: Nativity - stained glasses of Romanticism (Slovenská pošta, a. s.).
Thematic description and context:
Fenomén historizujúcich sklomalieb prelomu 19. a 20. storočia sa svojho docenenia na Slovensku dočkal iba nedávno (Ilona Cónová a kol. Vitráže na Slovensku. Bratislava 2006). Ich neorenesančný a neoklasicistický štýl pretrvával v podstate od polovice 19. storočia až do medzivojnového obdobia. Sú nielen ukážkou profesionálneho remeselného spracovania; napokon – v tomto období fungovalo v okolitých krajinách, najmä v Rakúsku a v Čechách, už mnoho špecializovaných firiem. Neraz ale ich ručne maľované detaily či modelácia postáv a ich inkarnátov (tvárí, rúk a pod.) presahujú dobový štandard a radia ich do dejín maliarstva aj v nadregionálnom kontexte. Navyše, nerigorózne kombinácie rozličných štýlov korigujú tiež vžité predstavy o striedaní slohov a neustáleho umeleckého pokroku.
Súbor ôsmich vitráží Rímskokatolíckeho farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v Chynoranoch (okres Partizánske) je ucelenou kolekciou sklomalieb, ktorých vyhotovenie v roku 1933 pre chrám inicioval jeho vtedajší kňaz a kanonik Ignác Wohland (1902 – 1955). Niet preto divu, že jedným z námetov sa stala postava jeho patróna, Sv. Ignáca z Loyoly – zakladateľa rádu Spoločnosti Ježišovej (Jezuiti). Na okne je znázornený v momente mariánskej vízie, motívu, ktorým sa jeho hagiografická legenda hlási k odkazu sv. Bernarda z Clairvaux: Kľačiac v čiernom rádovom rúchu s modrým plášťom, tvár v profile, hľadí na tróniacu Bohorodičku s Ježišom – dieťaťom na kolenách, ktorá sa zjavila v presvetlenom oblaku pred ním. Skalné prostredie scény je doplnené niekoľkými atribútmi: krucifixom i otvorenou knihou s typickým monogramom IHS, nechýba ani dedikačný nápis zvečňujúci farára Wohlanda. A kým figurálne výjavy čerpajú z tradície renesančnej ornamentiky i dekoru, ďalšie výplne okien sú pomerne asketické. Striedajú diagonálnu mriežku bielych tabúľ skla s lemovaním geometrickými či vegetabilnými páskami s motívom kríža či listov a kvetov. Hoci aj len periférne, do výzdoby sa tak dostávajú aj novšie formálne impulzy známe zo secesie a štýlu zvaného art deco.
Author (source) of the description: Mgr. Dušan Buran, PhD.