Public poll for the most beautiful Slovak postage stamp of 2023

Information about the Public poll for the most beautiful Slovak postage stamp and first day cover (FDC) issued in 2023.

25. 04. 2024

Commemorative Postmark:
Introduction of the postage stamp Art: Jozef Bozetech Klemens - Portrait of Mrs Juppova

Introduction of the postage stamp Art: Jozef Bozetech Klemens - Portrait of Mrs Juppova
Day of use: 25. 10. 2017
 
Post office: LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ 1
Colour: black

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Occasional postmark used on the occasion of the inauguration ceremony of a postage stamp Art: Jozef Bozetech Klemens - Portrait of Mrs Juppovaa in Liptovsky Mikulas.


Text motifs: UVEDENIE POŠTOVEJ ZNÁMKY J. B. KLEMENS

Pictorial motifs: Portrét Jozefa Božetecha Klemensa.

Thematic description and context:

Maliar, sochár, fotograf, prírodovedec a vynálezca Jozef Božetech Klemens (1817, Liptovský Mikuláš – 1883, Viedeň) bol všestrannou osobnosťou so širokým spektrom záujmov. Vďaka podpore liptovského kníhkupca a šíriteľa slovenskej a českej kultúry Gašpara Fejérpataky-Belopotockého (1794 – 1874) odišiel v roku 1837 študovať do Prahy na Akadémiu výtvarných umení. Najprv bol prijatý na skúšobné obdobie a od roku 1838 do roku 1843 ako riadny študent. Začal v ateliéri predstaviteľa nazarénskej maľby Františka Tkadlíka a od roku 1840 pokračoval u Christiana Rubena. Počas pražského pôsobenia sa dostal do okruhu českých vlastencov sústredených okolo osobnosti dr. Karla Slavoja Amerlinga a pôsobil aj v jeho vzdelávacom inštitúte Budeč. Venoval sa portrétom a stal sa jedným z prvých priekopníkov dagerotypie. V roku 1842 si otvoril prvý dagerotypický ateliér v Československu, ktorý bol ale pre finančné problémy nútený čoskoro zavrieť. V tomto ateliéri, ktorý Klemens s Amerlingom nazvali „světloobrazárna“, používali tzv. Petzvalov objektív. Od roku 1843 Klemens pôsobil na Orave a Šariši a v roku 1846 sa vrátil naspäť do Prahy, kde pokračoval vo vzdelávaní. V tom istom roku zložil učiteľské skúšky z prírodných vied, češtiny a z nemčiny pre gymnáziá, v rokoch 1855 – 1856 pre vyššie reálky. Stal sa aktívnym v rámci spolku Tatrín. Od polovice 40. rokov sa Klemens aktívne zapájal aj do obrodeneckých aktivít na Slovensku. Podobne ako Peter Michal Bohúň portrétoval viacerých národovcov. Po roku 1850 pôsobil s malou prestávkou v Belehrade, a následne sa venoval pedagogickej činnosti najprv od roku 1856 v Žiline, a neskôr od roku 1863 v Banskej Bystrici. Venoval sa portrétnej tvorbe a prijímal aj objednávky na oltárne obrazy. Klemens patril k vyhľadávaným autorom portrétov, prvé vyhotovil ešte počas svojho pražského pôsobenia. Zachytil i viacero predstaviteľov slovenského národného hnutia, ako aj predstaviteľov uhorských šľachtických a meštianskych rodín. Vychádzal z biedermeieru, ktorý postupne transformoval do realistickej podoby. V neskoršom období pomerne často využíval dagerotypie ako vzor pre maľovanie podobizní svojich klientov. Počas pôsobenia v Žiline a Banskej Bystrici sa venoval aj tvorbe oltárnych obrazov, kde vychádzal z nazarénskej tradície, ktorú mal možnosť spoznať počas štúdia na pražskej akadémii. Motívom známky je Klemensovo dielo Portrét pani Juppovej (1845) a prítlače na FDC dielo Vykorenený strom (1860 – 1870), obidva zo zbierky Slovenskej národnej galérie v Bratislave.


Author (source) of the description: Mgr. Katarína Beňová, PhD.


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists