Informal friendly meeting of meeting of stamp and postcard collectors in Bratislava

Invitation to an informal friendly meeting of stamp and postcard collectors organized by the Philatelic Club KF 51–34 in Bratislava in cooperation with the Union of Slovak Philatelists (ZSF) and the philatelic information portal www.postoveznamky.sk.

04. 09. 2024

Postage Stamp:
EUROPA 2013: Postal vehicle

EUROPA 2013: Postal vehicle
Date of Issue: 09. 05. 2013
Face value: 0,90 €
Postage stamp dimensions: 44,1 x 26,5 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 50
Stamps in set: 1
Printing company: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Czech Republic
Printing technique: Offset
Amount printed: 300000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Poštová známka z emisného radu EUROPA s námetom poštového vozidla.


Text motifs: EUROPA (logotyp)

Pictorial motifs: Postovy autobus na podvozku Škoda 125.

Original artwork(s):

Postage Stamp EUROPA 2013: Postal vehicle (Original artwork(s))


Autor výtvarného návrhu známky: akad. mal. Marián Komáček


Emisný plán slovenských poštových známok na rok 2013


Thematic description and context:

Vrcholné obdobie poštovej automobilovej dopravy v medzivojnovom Československu nastalo v 20. rokoch 20. storočia. Zo začiatku sa na jej budovaní v novej samostatnej republike podieľali aj automobily získané z inventára porazenej rakúsko-uhorskej armády. Od mája 1919 sa podarilo uviesť do činnosti tiež niektoré autobusové linky z obdobia Rakúsko-Uhorska a postupne vznikali nové, zodpovedajúce hospodárskym a verejným potrebám mladého štátu. Zvyšoval sa počet poštových vozidiel a predlžovali sa trate, na ktorých jazdili. V roku 1927 československá poštová automobilová doprava disponovala 326 vozidlami a 2 650 kilometrami tratí, čo bolo približne desaťkrát viac ako v roku 1919. Taký rýchly pozitívny vývoj bol možný najmä vďaka reorganizácii poštovej dopravy. V januári 1925 bola zriadená Správa poštovej automobilovej dopravy a po celej republike podľa potreby vznikali stanice poštovej autodopravy, ktoré zabezpečovali vlastnú prevádzku poštovej dopravy. Vozový park tvorili takmer výhradne výrobky domáceho automobilového priemyslu, hlavne značky Praga a Laurin & Klement (resp. Škoda, keďže od roku 1925 automobilku prevzal plzeňský koncern).

Autobus zobrazený na poštovej známke bol vyrábaný na podvozku Škoda 125 a disponoval štvortaktným, zápalovým, kvapalinou chladeným štvorvalcovým motorom s obsahom 1944 cm3, ktorý mal výkon 30 koní. Motor bol umiestnený za prednou nápravou a prevodovka vozidla bola štvorstupňová. Autobus mohol ísť rýchlosťou najviac 60 km za hodinu a pri jazde spotreboval okolo 10 - 15 litrov benzínu na 100 km. Karosériu autobusu vyrobili v známej firme Sodomka vo Vysokom Mýte. Firma Sodomka zaradila výrobu autobusov do svojho programu v roku 1928 a vôbec prvý autobus vyrobený v tejto firme bol zhotovený práve na podvozku Škoda 125. Do roku 1933 vyrobili asi 35 autobusov vo viacerých modifikáciách, napríklad aj ako hasičský autobus alebo výletný voz s otvorenou strechou pre hostí kúpeľných miest.


Author (source) of the description: Mgr. Leo Lichvár


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists