Osobnosti: Janko Jesenský (1874 – 1945) - 150. výročie narodenia

Poštová známka z emisného radu Osobnosti pripomínajúca 150. výročie narodenia slovenského šľachtica a právnika, známeho ako básnika, prozaika a prekladateľa, Janka Jesenského (1874 – 1945).

25. 11. 2024

Poštová známka:
EUROPA 2013: Poštové vozidlo

EUROPA 2013: Poštové vozidlo
Deň vydania: 09. 05. 2013
Nominálna hodnota: 0,90 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 300000

Poštová známka z emisného radu EUROPA s námetom poštového vozidla.


Textový motív: EUROPA (logotyp)

Obrazový motív: Postovy autobus na podvozku Škoda 125.

Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka EUROPA 2013: Poštové vozidlo (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Autor výtvarného návrhu známky: akad. mal. Marián Komáček


Emisný plán slovenských poštových známok na rok 2013


Tematický popis a súvislosti:

Vrcholné obdobie poštovej automobilovej dopravy v medzivojnovom Československu nastalo v 20. rokoch 20. storočia. Zo začiatku sa na jej budovaní v novej samostatnej republike podieľali aj automobily získané z inventára porazenej rakúsko-uhorskej armády. Od mája 1919 sa podarilo uviesť do činnosti tiež niektoré autobusové linky z obdobia Rakúsko-Uhorska a postupne vznikali nové, zodpovedajúce hospodárskym a verejným potrebám mladého štátu. Zvyšoval sa počet poštových vozidiel a predlžovali sa trate, na ktorých jazdili. V roku 1927 československá poštová automobilová doprava disponovala 326 vozidlami a 2 650 kilometrami tratí, čo bolo približne desaťkrát viac ako v roku 1919. Taký rýchly pozitívny vývoj bol možný najmä vďaka reorganizácii poštovej dopravy. V januári 1925 bola zriadená Správa poštovej automobilovej dopravy a po celej republike podľa potreby vznikali stanice poštovej autodopravy, ktoré zabezpečovali vlastnú prevádzku poštovej dopravy. Vozový park tvorili takmer výhradne výrobky domáceho automobilového priemyslu, hlavne značky Praga a Laurin & Klement (resp. Škoda, keďže od roku 1925 automobilku prevzal plzeňský koncern).

Autobus zobrazený na poštovej známke bol vyrábaný na podvozku Škoda 125 a disponoval štvortaktným, zápalovým, kvapalinou chladeným štvorvalcovým motorom s obsahom 1944 cm3, ktorý mal výkon 30 koní. Motor bol umiestnený za prednou nápravou a prevodovka vozidla bola štvorstupňová. Autobus mohol ísť rýchlosťou najviac 60 km za hodinu a pri jazde spotreboval okolo 10 - 15 litrov benzínu na 100 km. Karosériu autobusu vyrobili v známej firme Sodomka vo Vysokom Mýte. Firma Sodomka zaradila výrobu autobusov do svojho programu v roku 1928 a vôbec prvý autobus vyrobený v tejto firme bol zhotovený práve na podvozku Škoda 125. Do roku 1933 vyrobili asi 35 autobusov vo viacerých modifikáciách, napríklad aj ako hasičský autobus alebo výletný voz s otvorenou strechou pre hostí kúpeľných miest.


Autor (zdroj) popisu: Mgr. Leo Lichvár


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov