Aktuálne novinky a nové materiály v odbornej sekcii SLOVACIKÁ - 1/2024

Prehľad aktuálnych noviniek a nových materiálov v sekcii SLOVACIKÁ.

01. 07. 2024

Príležitostná pečiatka:
Inaugurácia poštovej známky Technické pamiatky: Parná lokomobila Umrath

Inaugurácia poštovej známky Technické pamiatky: Parná lokomobila Umrath
Deň používania: 15. 04. 2016
 
Pošta: NITRA 1
Farba: čierna

Príležitostná poštová pečiatka používaná v Nitre pri príležitosti slávnostnej inaugurácie poštovej známky Technické pamiatky: Parná lokomobila Umrath (1894).


Textový motív: INAUGURÁCIA POŠTOVEJ ZNÁMKY

Obrazový motív: Detail parnej lokomobily Umrath.

Výtvarný návrh pečiatky: akad. mal. Marián Komáček

Tematický popis a súvislosti:

Lokomobila Umrath zo zbierky Slovenského poľnohospodárskeho múzea bola vyrobená v roku 1894 v Prahe. Hmotnosť lokomobily je 3,5 tony. Výkon na remenici je pri 160 otáčkach za minútu 6 – 9 konských síl, tlak pary 7 atmosfér. Spotreba uhlia na 8 hodín je približne 200 kg a spotreba vody 400 litrov.

Informáciu o existencii parnej lokomobily sme dostali od Ing. Čavoja v júli 1985. Lokomobila sa nachádzala nad obcou Breznička. Prevoz do múzea sa uskutočnil dňa 27. 11. 1985. Na základe zistených informácií lokomobila pôvodne patrila podniku „Lučenecký vlnársky závod v Opatovej pri Lučenci“, ktorý bol založený v r. 1868. Bola využívaná na pohon čerpadiel a po prvej svetovej vojne bola presunutá do obce Breznička, kde slúžila na pohon mláťačiek a šrotovníkov. Vzhľadom na to, že išlo o veľmi vzácny parný stroj, v zamestnancoch múzea sa prebudila ohromná túžba opätovne ho oživiť. Túto iniciatívu silne podporovali pán doc. Križan, pán Boroth so synmi ako aj pán Pilný, pán Malíček, riaditeľ SPM Ing. Vontorčík a odborný pracovník SPM za úsek mechanizácie Ing. Gidaszewski. Technický stav lokomobily bol veľmi žalostný a vyžadoval si konštrukčné zásahy. Za povšimnutie stojí fakt, že všetky spoje na stroji sú nitované a bez jediného zvaru. Po dlhšom hľadaní dodávateľa opravy sa napokon podarilo presvedčiť vedenie SES n. p. Tlmače, kde boli Ing. Seidl, Ing. Bielik, Ing. Majdik, pán Zajko a iní poverení opravou. Ukončenie opravy sa uskutočnilo 22. 5. 1995 a v tom roku sa lokomobila tiež stala ozdobou Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

A to najdôležitejšie na záver – náklady na opravu boli vyčíslené na takmer tristotisíc korún, ktoré SES Tlmače venovali ako sponzorský dar. Ďakujeme v mene všetkých obdivovateľov historickej techniky.


Autor (zdroj) popisu: Ing. Vladimír Majerčík


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov