Príležitostná pečiatka:
Inaugurácia poštovej známky Vianoce 2022: Kristologické motívy v diele P. M. Bohúňa (1822 – 1879)
Príležitostná poštová pečiatka používaná v Liptovskom Mikuláši pri príležitosti slávnostnej inaugurácie poštovej známky Vianoce 2022: Kristologické motívy v diele P. M. Bohúňa (1822 – 1879).
Tematický popis a súvislosti:
Maliar Peter Michal Bohúň, ktorého 200. výročie narodenia si v tomto roku pripomíname, je dôležitým predstaviteľom výtvarnej scény okolo roku 1850, ktorá súvisí s našim umeleckým prostredím. Podobne ako Jozef Božetech Klemens sa intenzívne zaujímal o národnú otázku a bol súčasťou revolúcie v roku 1848. Napriek tomu, že väčšina dnes známych Bohúňových prác sú portréty predstaviteľov hornouhorskej inteligencie, mešťanov a šľachty, počas svojej tvorivej kariéry sa venoval i objednávkam z radov cirkvi. Išlo často o dôležitý príjem, keďže živil svoju početnú rodinu. Prvé práce pochádzajú z 50. rokov 19. storočia a tejto tvorbe sa venoval aj v neskoršom období. V Bohúňovej tvorbe sa pomerne často objavujú kristologické témy, ktoré nachádzame napríklad na oltárnych obrazoch v Bátovciach, Dovalove, Lovinobani, Mengusovciach, Ružomberku a ďalších lokalitách.
V zbierke Slovenského národného múzea – Etnografického múzea v Martine sa nachádza oltárny obraz s námetom Kráľovnej nebies z obdobia 50. rokov 19. storočia. Obraz bol pravdepodobne pôvodne určený pre kaplnku v Krivej na Orave. Zachytáva ikonografickú tému Panny Márie stojacej na zemeguli, odetej do slnka. Pod jej nohami sa nachádza kosák a plaziaci sa had, pričom práve tieto atribúty odkazujú na ikonografický typ Kráľovnej Nebies. V rukách drží Ježiška. Odetá je do tradičného typu odevu, ktorý súvisí s jej zobrazovaním, do červených šiat a hlavne modrého plášťa. Po stranách sú umiestnené tri postavy anjelikov v dlhých riasených rúchach s kvetinovými venčekmi na hlavách. Anjel stojaci na ľavej strane nesie nápisovú pásku s textom „Gloria in excelsis Deo“ a ten na pravej strane s textom „Resurexit“. Tretí anjel kľačí pri nohách Panny Márie a na kolenách na bielej drapérii má položený malý kríž. Bohúň pri svojej práci čerpal z grafických predlôh starých majstrov, čo bola bežná prax pri sakrálnych témach.
Autor (zdroj) popisu: doc. Mgr. Katarína Beňová, PhD.