23. 11. 2024
Mládežnícka filatelia:
Pedagogika v práci vedúceho krúžku mladých filatelistov IV.
Stručná pomôcka na pomoc vedúcim krúžkov mladých filatelistov pri založení krúžku a jeho vedení (IV. časť).
Predchádzajúce časti:
- Pedagogika v práci vedúceho krúžku mladých filatelistov (I. časť)
- Pedagogika v práci vedúceho krúžku mladých filatelistov (II. časť)
- Pedagogika v práci vedúceho krúžku mladých filatelistov (III. časť)
PRÍLOHY
Filatelistické hry v činnosti KMF
- Každý účastník hry dostane použitú obálku a musí povedať, či sú všetky jej prvky správne a či zodpovedajú poštovým predpisom. (Adresa, PSČ, výška poštovného.)
- Kto najlepšie vystrihne známky z obálky vo vzdialenosti l cm od ich zúbkovania. (Bez pravítka)
- Vedúci dá deťom obálku s vyznačeným “T”, teda so zaťaženým doplatným. Úlohou je určiť správnu výšku poštových poplatkov.
- Vedúci ukáže deťom logo Slovenskej pošty. Po chvíli ho zakryje a vyzve deti na jeho nakreslenie spamäti.
- Väčšina poštových správ má ako symbol poštovú trúbku. Vedúci deťom ukáže jej zväčšený nákres. Potom vyzve deti, aby čo najvernejšie nakreslili jej podobu.
- Položíme na stôl rozličný filatelistický materiál označený číslami. Kto si zapamätá čísla zásielok so správne nalepenými známkami?
- Na stole sú pohľadnice a listy ofrankované ako obyčajné zásielky, doporučené a náhle. Niektoré nie sú správne vyfrankované. Kto ich nájde?
- Vedúci položí na stôl rôzne veľkosti obálok a pohľadnice, ktoré sú bez známok. Žiaci majú určiť, aké známky by použili na ich vyplatenie. Na miesto známok možno položiť pripravené známky alebo výstrižky.
- Vedúci položí na stôl niekoľko použitých známok a požiada deti, aby ich roztriedili podľa dokonalosti tlače, zúbkovania alebo pečiatkovania. (Ide o centrovanie známok, posuny perforácie, tlače farieb, nečisté zúbkovanie a pod.)
- Súťažiaci majú usporiadať dané známky od najjemnejšieho po najväčšie zúbkovanie.
- Vedúci položí na stôl väčší počet známok rôznych hodnôt. Deti z nich majú zostaviť hodnoty pre pohľadnicu, obyčajný list, doporučenú zásielku a pod.
- Na stole je niekoľko pečiatkovaných známok. Deti ich majú zoradiť podľa kvality pečiatkovania. (Čistota, čitateľnosť pečiatky)
- Kto najlepšie nakreslí iba chvíľu pozorovanú pečiatku s dátumom a so všetkými ostatnými jej základnými prvkami?
- Kto zo zlomku dátumu na pečiatke najlepšie doplní jeho celok?
- Kto najlepšie určí celý názov pošty z málo čitateľnej pečiatky?
- Kto určí názov pošty z pečiatky, kde vidno len PSČ?
- Každý člen krúžku má mincu, ktorá predstavuje pečiatku. Položí ju na list so známkou (alebo s dvojicou známky, so štvorblokom) tak, aby predstavovala správnu polohu dennej poštovej pečiatky.
- Členovia KMF majú z predložených známok zostaviť poradie podľa abecedy a tém - atletika, futbal, hádzaná,…, kozmos,…, zoológia, alebo podľa štátov - Albánsko, Bulharsko, Cyprus, Dánsko,…, Slovensko, Tunis, …, Zaire.
- Vedúci položí na stôl niekoľko známok, z ktorých len niektoré sú vytlačené oceľotlačou. Tieto známky treba oddeliť od ostatných.
- Detto, ale oddeliť kníhtlačové známky.
- V hromádke sú známky, vytlačené oceľotlačou, kníhtlačou, ofsetom. Známky treba rozdeliť na skupiny podľa techniky tlače
- Medzi známkami sú rôzne druhy: výplatné, doplatné, letecké atď. Deti ich majú rozdeliť a pomenovať príslušné druhy.
- Koľko razy prešla daná známka tlačiarenským strojom? (Zaradíme sem jednofarebné a viacfarebné známky.)
- Ktorého historického obdobia sa týka predložená slovenská známka?
- Kto navrhol a kto bol rytec predloženej známky? (Použiť lupu.)
- Účastníci hry si istý čas prezerajú známky, vyložené v zásobníku alebo na stole. Kto vymenuje najviac štátov, z ktorých známky pochádzajú? Ktoré známky pochádzajú z krajín od Slovenska na sever, na juh a pod? Ktoré sú k nám najbližšie, ktoré najďalej? Ukážte tieto krajiny na mape.
- Vedúci ukáže známku, napr. na 2 - 3 minúty. Požiada, aby deti napísali niektoré jej prvky, ktoré si všimli a ktoré sú pre ňu charakteristické.
- Ktoré vlastné mená môžeš uviesť, ak si pozeráš danú známku? (Napr. Nitra - Svätopluk, Ružomberok - A. Hlinka, Liptovský Mikuláš - Jánošík, Trnava - A. Bernolák.)
- Aké historické udalosti pripomína daná známka?
- Vedúci predloží niekoľko známok tematicky spojených s našimi dejinami. Deti ich zostavia podľa časovej následnosti. Napr. Cyril a Metod, Štúr, Murgaš, Hlinka, Dubček, R. Schuster atď.
- Vedúci dá súťažiacim celistvosti a požiada, aby z pečiatok určili mestá, odkiaľ pochádzajú. Boli tieto mestá na známkach? Povedzte o každom meste 2 alebo 3 vety!
- Vedúci predloží deťom známky s rôznou tematikou. Každý si vyberie známku, ktorá sa mu páči a zdôvodní výber. Vedúci určí, kto najlepšie predniesol svoj názor.
- Vedúci položí na stôl tabuľky: ZEMEPIS, DEJEPIS, ŠPORT, PRÍRODA, KOZMOS a pod. Deti z hŕby známok vyberú tie, ktoré sa hodia do daných skupín.
- Pre aký motív alebo námetovú zbierku by si vybral danú známku?
- Ktoré z vyložených známok by si použil do tematickej zbierky “Ľudová kultúra”, “Bratislava a jej dejiny” , “Olympijské hry” a pod.?
- Na stole leží niekoľko známok s portrétmi slávnych osobností. Každý súťažiaci má niekoľko lístkov, na ktoré napíše mená osôb zo známok, prípadne aj čo o nich vie. Lístky položia vedľa známok a podpíšu sa. Kto odpovedal najúplnejšie, najsprávnejšie?
- K predloženej známke s portrétom významnej osobnosti treba doplniť hlavné životopisné údaje.
- Vedúci má pripravené známky k určitej téme. Ku každej známke povie niečo, čo charakterizuje danú osobu alebo udalosť. Účastníci hry majú určiť, o akú známku ide. (Napr. Učiteľ národov – J. A. Komenský, Veľkomoravská ríša - Svätopluk a pod.)
- Vedúci vysloví vetu skladajúcu sa z určitých výrazov, ktoré môžu naznačiť, o akú známku ide. Napr. Martin Benka a Peter Bohúň maľovali nádherné obrazy. Urč tieto známky, vydané v Československu alebo na Slovensku. (Použiť katalóg)
- Súťažiaci majú zoradiť niekoľko známok podľa klimatických pásiem od najteplejšieho po najchladnejšie.
- Vedúci vyloží viacero známok z rôznych kontinentov, ktoré označí číslami 1 až 5. Deti po prehliadke známok napíšu čísla kontinentov k jednotlivým známkam aj s názvami svetadielov.
- Každý účastník hry si zvolí názov krajiny, uvedený na známkach. Vedúci určí svetovú stranu a súťažiaci sa stavajú do radu podľa vzdialenosti týchto krajín v príslušnom smere.
- Ktorá z predložených známok bola vydaná samostatne a ktorá v sérii?
- Je medzi vyloženými známkami niektorá úplná séria?
- Ako vyzerá tá známka, ktorá chýba do série?
- Ktorá z vystavených známok vyšla najskôr, ktorá naposledy?
- Ktorá z vystavených známok platila najdlhšie, ktorá najkratšie?
- Vedúci zakryje známku slabo presvitajúcim papierom. Kto prvý uhádne, aká známka je pod papierom?
- Vedúci uloží 4,5,6 alebo 9 známok do štvorca alebo trojuholníka. Zakryje ich a potom na určitý čas odhalí. Deti majú nakresliť na papier zostavu známok tak, ako si ju zapamätali.
- Vedúci má zakrytých niekoľko známok, každú zvlášť. Vždy na okamih jednu odkryje. Kto si všimol čo je na známke, koľko detailov?
- Dostatočne veľkú známku, napr. z emisie umenia, prikryjeme papierom, na ktorom sú ľubovoľne veľké otvory. Súťažiaci majú určiť z viditeľných detailov danú známku. Možno pomáhať tak, že papier niekoľkokrát presúvame.
- Na známke je zakrytá jej nominálna hodnota. Kto ju správne určí?
- Vedúci ukáže iba okraj známky s nominálnou hodnotou tak, aby zo známky videli deti iba pásik široký 1 - 2 mm. Deti hádajú, aká je to známka.
- Uložíme do radu 10 známok tak, že každá zakrýva polovicu predošlej. Kto správne uhádne všetky známky v danom poradí? Kto správne určí, čo je na zakrytých častiach?
- Vedúci dá každému účastníkovi hry odstrižok použitej známky, napr. jej pravú polovicu. Kto z kôpky odstrižkov známok nájde najskôr chýbajúcu časť?
- Účastníci dostanú “známku” zlepenú z dvoch alebo viac častí. Každý uvedie údaje o všetkých známkach, z ktorých sa jeho celok skladá.
- Členovia KMF dostanú známky, rozstrihané na niekoľko dielov. Kto ich najskôr zostaví do celku?
- Známky ležia na stole obrátene, obrazovou časťou nadol. Každý si vyberie jednu a určí rok vydania, rytca danej známky a pod.
- Podobne ako v predchádzajúcom prípade určíme tlačovú techniku, druh zúbkovania atď.
- Kto nájde najviac poškodení na danej známke? (Použiť lupu, pinzetu.)
- Členovia krúžku majú odlepiť z výstrižkov opečiatkované známky a zachovať zaujímavé výstrižky.
- Zo skartu balíkových sprievodiek treba zostaviť skupiny, napr. podľa druhu výplatných známok, balíkových nálepiek, uhradenia poplatkov výplatným strojom a pod.
- Vedúci zakryje hodnoty niekoľkých známok a požiada ich, aby ich zoradili od najnižšej po najvyššiu nominálnu hodnotu.
- Čiernobiele reprodukcie známok popisujú súťažiaci tak, aké sú ich farby v originále. Napr. Dubnica - modrá, strieborná, Cyril a Metod 8 Sk - zelená, modrá a pod.
- Známky ležia obrátene. Súťažiaci ich postupne odkrývajú a uvádzajú údaje o celej sérii.
- Známky jednej série ležia obrátene. Súťažiaci odkryje jednu známku a povie, čo je na ostatných známkach.
- Na stole je niekoľko známok série. Súťažiaci určia, aké chýbajú nominálne hodnoty ostatných známok.
- Vedúci určí napr. písmeno L. Potom ukáže známku s tatranským motívom a deti majú určiť čo najviac tematických súvislostí s danou známkou, začínajúcich týmto písmenom. Napr. Lomnický štít, lanovka, lavína, lyže. Súťažiaci píšu slová na lístok, kto najviac, vyhráva.
- Ktoré známky, položené na stole určujú významné osobnosti určitých odborov? Napr. rádio – Murgaš, Marconi, Popov, zimné športy - Nepela, hokejová reprezentácia ČSSR, Slovenska, politika - Dubček, Husák, Svoboda atď.
- Ktoré známky hovoria o určitej udalosti, o ktorej sme hovorili v KMF? Vyberte tieto známky!
- Kedy žili a kde pôsobili osobnosti, ktoré vidno na predložených známkach?
- Ukáž známky, ktoré boli vydané k pamätným historickým udalostiam a výročiam?
- Zostav známky zhodne s historickou chronológiou udalostí, ktoré pripomínajú.
- Ktoré z predložených známok súvisia s I. alebo II. svetovou vojnou?
- Ktorá z uvedených známok bola vydaná ako prvá po I. svetovej vojne, po II. svetovej vojne, po menovej reforme r. 1953, po zániku I. ČSR, po vzniku samostatného Slovenska atď.
- Ktorá z týchto známok má najmenšie katalógové číslo? Zoraď ostatné známky podľa poradia v katalógu!
- Ktoré známky zobrazujú umelecké diela našich maliarov?
- Detto, uviesť však zahraničných umelcov.
- Na ktorých slovenských známkach boli zobrazení spisovatelia, básnici, maliari…
- Ktoré krajiny vydali na svojich známkach diela našich umelcov, ktoré krajiny zobrazili osobnosti našich dejín a pod.?
- Deti majú určiť miesta historických bojov, ktoré súvisia s predloženými známkami, napr. Banská Bystrica - SNP, Dukla - II. svetová vojna a pod.
- Súťažiaci sa niekoľkými vetami vyjadria o predloženej známke, napr. Ľ. Štúr - bol významný literárny vedec, poslanec Uhorského snemu, bojovník za práva Slovákov, kodifikátor spisovnej slovenčiny a pod.
- Z obrázkov známok deti vyčítajú, ako sa zmenili uniformy vojakov.
- Určte vojenské hodnosti zobrazených osobností na známkach.
- Čo všetko môžete povedať o známkach, na ktorých sú zobrazené naše kroje?
- Uveďte mená slávnych maliarov, ktorých reprodukcie sú na známkach!
- Ktorá zo zobrazených osobností je tvojím vzorom. Prečo?
- Vybrať ľubovoľnú obrátenú známku a k nej vybrať jednu z ležiacich kartičiek, na ktorých sú napísané určité charakteristické údaje o obsahu známok. Oboznámiť sa s nimi. Možno použiť aj kartičky z FDC.
- Členovia dvoch skupín informujú opačnú stranu o tom, akú majú známku. Úlohou súperov je určiť, akú majú známku.
- Vedúci má pred sebou určitú známku. Postupne uvádza vždy jeden údaj a deti určujú, ktorá je to známka. Napr. nominále 8 Sk, rytec M. Činovský, vydanie 1.1.1993 atď.
- Vedúci udá rok vydania známky. Deti sa majú zorientovať, kto z nich má známku z daného obdobia, upovedomia o tom zdvihnutím známky.
- Účastníci sedia v kruhu a držia známky, ktoré dostali. Hovoria o obsahu ilustrácie v obraze. Odpovedajú tí, ktorí vyčerpali znalosti o svojej známke.
- Vedúci začne rozprávanie ľubovoľného obsahu a vkladá do neho údaje a výrazy, charakteristické pre konkrétnu známku. Deti ju majú určiť.(„Bol som v meste, nad ním je hrad, tečie tam Váh, erb mesta je baránok so zástavou… Trenčín).
- Hráči sedia v kruhu. Vedúci má pripravených 5 - 6 známok s obrazmi zvierat. Vyzve deti, aby predviedli, aké zvuky dané zviera vydáva.
- Obdoba predošlej hry - vedúci má pripravené známky s obrazmi rýb, vtákov, domácich zvierat a pod. Povie vždy jedno zo slov: voda, zem, vzduch, sneh. Deti povedia, ktoré zviera žije v danom prostredí, ak bolo zobrazené na známke.
- Filatelistické PEXESO.
- „Kimova hra“ – vedúci ukáže 8 –12 známok, príp. ich fotokópie (rôzne námety, rôzne zn. krajiny, zvieratá, športy, osobnosti ...) Deti pozorujú známky 1 min. Potom sa zakryjú a odpovedajú ústne (písomne) na otázky, napr. :Koľko zn. si videl?, Čo bolo na 1., poslednej známke? Aké zvieratá (športy, osobnosti...) si videl? Z ktorých svetadielov boli známky? Aký bol najmenší – najväčší nominál známok?...
- Vedúci si pripraví na hárok papiera, alebo stiahne z internetu (WWW.pofis.sk) 10 – 20 známok. Na výplatných napr. zatrie fixkou (opravným lakom) názov mesta (nominál, erb...). Deti majú určiť mesto (nominál, erb...), roztriediť na krajské mestá a ostatné, zoradiť podľa nominálu, od západu na východ a pod. Alternatívy: určiť osobnosť na známke, stručne charakterizovať, určiť maliara obrazu, určiť rodové a druhové meno živočícha, určiť akej športovej udalosti bola vydaná známka...
- Vymyslite si vlastné hry alebo inovácie uvedených. Uvidíte, aké nápady deti majú.
Ročný plán práce KMF - N á p l ň
IX. | ||
1. | Plán práce, poučenie o bezpečnosti a hygiene pri práci, registrácia KMF | |
2. | Základné filatelistické pojmy, poštová známka, celina, celistvosť | |
3. | Zásobník a album, albumový list – ich používanie | |
X. | ||
4. | Pomôcky filatelistu, lupa, pinzeta | |
5. | História poštovníctva, l. známka | |
6. | Rozdelenie známok (výplatné, doplatné, príležitostné…) | |
7. | Výplatná hodnota známok, FDC | |
XI. | ||
8. | Katalógy známok, najdrahšie a vzácne známky | |
9. | Hradčany, odlepovanie a sušenie známok | |
10. | Úprava albumového listu, úhrada poštovného | |
11. | Papier poštových známok, poštové hárčeky, spojky a bloky | |
XII. | ||
12. | Priesvitky, perfíny, kupóny | |
13. | Známkové pole, PL a TL, značky na okrajoch | |
14. | Zúbkovanie známok, čísla a číslice na známkach, zúbkomer | |
15. | Zimný výlet | |
I. | ||
16. | Známkové krajiny, názvy štátov na známkach | |
17. | Grafický návrh známky, naši tvorcovia známok | |
18. | Tlač známok, tlačové techniky, Deň poštovej známky | |
19. | Zaujímavosti na známkach, doskové chyby, typy | |
II. | ||
20. | Zbierky známok a ich delenie | |
21. | Zberateľský plán, príprava miniexponátu | |
22. | Pečiatky denné a príležitostné, príprava výstavky | |
23. | Odtlačky výplatných strojov a ich miesto v exponáte | |
III. | ||
24. | Skart, R nálepky, letecké smerovky | |
25. | Filatelistické časopisy, literatúra, charakteristika čsl.známok 1918-39 | |
26. | Filatelistická olympiáda, krúžkové kolo | |
27. | Poštové známky Protektorátu a Slovenského štátu 1939 - 45 | |
IV. | ||
28. | Výstavy známok v Československu | |
29. | Známková tvorba 1945-53-60 | |
30. | Námetová filatelia, motívová filatelia, príprava výstavky | |
31. | Známková tvorba 1960-1992 | |
V. | ||
32. | Slovenské známky a celiny od r. 1993 | |
33. | Filatelistická olympiáda, krajské kolo | |
34. | Pohovor s uchádzačmi OOZ III.st. | |
35. | Filatelistická výstavka | |
VI. | ||
36. | Zhodnotenie celoročnej práce, vyhodnotenie aktivity | |
37. | Filatelistický výlet (výstava) | |
VII. | ||
L e t n ý t á b o r m l a d ý c h f i l a t e l i s t o v |
Na každej schôdzke využívať pomôcky - albumy, katalógy, zúbkomer a zaraďovať filatelistické hry, kvízy a zábavy.
LITERATÚRA
Vladimír Jůva: | Úvod do pedagogiky, SPN Praha, 1984 |
Ján Velikanič: | Výskumné metódy v pedagogike a pedagogicko-psychologická diagnostika, UK Bratislava, 1970. |
Ján Velikanič a kol.: | Pedagogika, SPN Bratislava, 1978. |
Kolektív: | Vojenská pedagogika, NV Praha, 1975. |
Josef Šolc: | Filatelista, Smena, Bratislava, 1985. |
Peter Sekanina: | Filatelista - pre žiakov 3. - 8. ročníka ZŠ, Smena, Bratislava 1984. |
Dana Kollárová: | Hra - tvorivá dramatika - škola. In: Informačný bulletin prakticko-odborného seminára Tvorivá dramatika vo výchovno-vzdelávacom procese, vydaným Školskou správou v Trnave, 1996. |
Jitka Fenclová: | Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky,SPN Praha, 1984. |
a iné (časopisy, zborníky, state, spravodajcovia). |
Kompletná príručka na stiahnutie:
Pedagogika v práci vedúceho krúžku mladých filatelistov