Recent news and new materials in the section SLOVACICAS/SLOVAKIANA - 1/2024

Overview of current news and new materials in the SLOVACICAS/SLOVAKIANA section.

01. 07. 2024

Postage Stamp:
Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier

Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier
Date of Issue: 17. 04. 2014
Face value: 1,25 €
Postage stamp dimensions: 44,1 x 26,5 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 50
Stamps in set: 2
Printing company: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Czech Republic
Printing technique: Rotary recess printing combined with intaglio printing
Amount printed: 1000000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením motocyklu Jawa 05/550 Pionier, ktorý sa vyrábal v Považskej Bystrici.


Text motifs: Jawa / 50/550 / Pionier

Pictorial motifs: Motocykel Jawa 50/550 Pionier.

Postage stamp artwork: Mgr. art. Robert Makar

Postage stamp engraving: Mgr. art. Ľubomír Žálec

Original artwork(s):

Postage Stamp Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier (Original artwork(s))


Thematic description and context:

Pri zrode legendárneho malého motocykla z dielne svetoznámeho výrobcu stáli traja muži: technický riaditeľ firmy JAWA Dr. Frei, konštruktér Josef Jozíf a motorár Jan Křivka. Pôvodný projekt z roku 1947 po februári 1948 skončil v šuplíku, jeho čas prišiel až začiatkom 50. rokov, kedy ho Jozífov konštruktérsky tím prepracoval. V roku 1954 vznikol prvý prototyp „päťdesiatky“ pod označením 359. V tomto roku sa rozhodlo aj o umiestnení výroby do Považských strojární v Považskej Bystrici, kde sa už predtým vyrábal Manet 90. Medzičasom vylepšený motocykel dostal okrem typového (50/550) aj svoje známe „civilné“ pomenovanie – Pionier. Sériová výroba sa rozbehla v apríli 1955. Pionier bol vybavený dvojtaktným vzduchom chladeným ležatým jednovalcom s objemom 49,8 cm3 (Ø 38 × 44 mm), ktorý vyvinul max. výkon 1,5 k (1,1 kW) pri 5000 otáčkach/min., pričom si vypýtal 1,5 l paliva na 100 km. Točivý moment prenášala na koleso lamelová spojka umiestnená v olejovej vani prostredníctvom trojstupňovej mechanickej prevodovky. Pri vlastnej hmotnosti 60 kg uviezol 130 kg a dosahoval rýchlosť 45 km/hod. Rám bol otvorený, aby umožnil pohodlné nasadanie a jazdu aj dámskej posádke v sukniach. Zaujímavo bolo vyriešené odpruženie zadného kolesa jedinou centrálne umiestnenou pružinou. Celkovo pôsobila malá Jawa elegantným dojmom a spolu s koncepciou pohonného agregátu a niektorými ďalšími konštrukčnými riešeniami ďaleko predstihla svoju dobu. Stala sa obľúbeným dopravným prostriedkom širokého okruhu motoristov, najmä však medzi mládežou. V Čechách ju pre tvar vodičovho sedadla láskyplne a trefne prezývali „Pařez“. V roku 1958 bol Pionier podrobený dôkladnej modernizácii (typ 555), ktorej výsledkom boli nielen zlepšené výkonové parametre a praktickosť, ale atraktívnejší vzhľad. Základnú koncepciu Pioniera prevzali aj ďalší jeho nasledovníci – Jawa 05 (1962), Jawa 20 a 21 sport (1967) a napokon športovo ladený typ Jawa 23 Mustang (1968). Vo výrobe sa udržali až do začiatku 80. rokov, kedy sa v Považských strojárňach vyrábal už iba moped Babeta.


Author (source) of the description: Ing. Miroslav Bachratý


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists