Veľká zberateľská burza (filatelia, filokartia, numizmatika) v Žiline

Pozvanie na veľkú zberateľskú burzu pre oblasti filatelia, filokartia a numizmatika Ingeo v Žiline.

24. 11. 2024

Poštová známka:
Technické pamiatky: Historické motocykle – Jawa 05/550 Pionier

Technické pamiatky: Historické motocykle – Jawa 05/550 Pionier
Deň vydania: 17. 04. 2014
Nominálna hodnota: 1,25 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 2
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou
Náklad: 1000000

Poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením motocyklu Jawa 05/550 Pionier, ktorý sa vyrábal v Považskej Bystrici.


Textový motív: Jawa / 50/550 / Pionier

Obrazový motív: Motocykel Jawa 50/550 Pionier.

Výtvarný návrh známky: Mgr. art. Robert Makar

Rytina známky: Mgr. art. Ľubomír Žálec

Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka Technické pamiatky: Historické motocykle – Jawa 05/550 Pionier (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Pri zrode legendárneho malého motocykla z dielne svetoznámeho výrobcu stáli traja muži: technický riaditeľ firmy JAWA Dr. Frei, konštruktér Josef Jozíf a motorár Jan Křivka. Pôvodný projekt z roku 1947 po februári 1948 skončil v šuplíku, jeho čas prišiel až začiatkom 50. rokov, kedy ho Jozífov konštruktérsky tím prepracoval. V roku 1954 vznikol prvý prototyp „päťdesiatky“ pod označením 359. V tomto roku sa rozhodlo aj o umiestnení výroby do Považských strojární v Považskej Bystrici, kde sa už predtým vyrábal Manet 90. Medzičasom vylepšený motocykel dostal okrem typového (50/550) aj svoje známe „civilné“ pomenovanie – Pionier. Sériová výroba sa rozbehla v apríli 1955. Pionier bol vybavený dvojtaktným vzduchom chladeným ležatým jednovalcom s objemom 49,8 cm3 (Ø 38 × 44 mm), ktorý vyvinul max. výkon 1,5 k (1,1 kW) pri 5000 otáčkach/min., pričom si vypýtal 1,5 l paliva na 100 km. Točivý moment prenášala na koleso lamelová spojka umiestnená v olejovej vani prostredníctvom trojstupňovej mechanickej prevodovky. Pri vlastnej hmotnosti 60 kg uviezol 130 kg a dosahoval rýchlosť 45 km/hod. Rám bol otvorený, aby umožnil pohodlné nasadanie a jazdu aj dámskej posádke v sukniach. Zaujímavo bolo vyriešené odpruženie zadného kolesa jedinou centrálne umiestnenou pružinou. Celkovo pôsobila malá Jawa elegantným dojmom a spolu s koncepciou pohonného agregátu a niektorými ďalšími konštrukčnými riešeniami ďaleko predstihla svoju dobu. Stala sa obľúbeným dopravným prostriedkom širokého okruhu motoristov, najmä však medzi mládežou. V Čechách ju pre tvar vodičovho sedadla láskyplne a trefne prezývali „Pařez“. V roku 1958 bol Pionier podrobený dôkladnej modernizácii (typ 555), ktorej výsledkom boli nielen zlepšené výkonové parametre a praktickosť, ale atraktívnejší vzhľad. Základnú koncepciu Pioniera prevzali aj ďalší jeho nasledovníci – Jawa 05 (1962), Jawa 20 a 21 sport (1967) a napokon športovo ladený typ Jawa 23 Mustang (1968). Vo výrobe sa udržali až do začiatku 80. rokov, kedy sa v Považských strojárňach vyrábal už iba moped Babeta.


Autor (zdroj) popisu: Ing. Miroslav Bachratý


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov