Mládežnícka filatelia:
Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
Malá inšpirácia pre začínajúcich zberateľov a vedúcich krúžkov mladých filatelistov od dlhoročného skúseného vedúceho krúžku mladých filatelistov Janka Mičku.
Namiesto “škola“ by som radšej napísal „vyučovania v škole“, lebo činnosť našich krúžkov sa mnohokrát veľmi podobá na školské vyučovanie a nezriedka prebieha v tých istých priestoroch triedy, a len málokedy sú jeho vedúci samotní učitelia. To je škoda. Na ďalšie riadky som si požičal od veľkého pedagóga jeho zásadu škola hrou a dúfam, že mi to bude odpustené.
Dostal som od jedného dobrodinca nie plnú škatuľu (neprázdnu množinu?) od bonboniéry 100 ks balíčkov známok. Boli to vcelku bežné výplatné známky maďarské, rakúske aj I. Československa a iné, takže by som rád v úvode poznamenal, že ak pohľad do katalógu napovie, že z nich jedna pečiatkovaná známka má cenový záznam pár halierov (alebo eurocentov), 100-násobok tejto sumy nezodpovedá matematickej rovnosti a realite výpočtu... Balíčky boli buď pevne previazané niťou alebo omotané pásikom papiera a zlepené páskou. Začal som otázkou: „Čo s tým?“. A rozhodol som sa zobrať tento „poklad“ na schôdzku krúžku. Už tým, že sme postupne pár balíčkov rozsypali, začala úporná práca. Zo stoviek rovnakých známok sme trpezlivo začali prehliadať jednotlivé kusy a vyradili tie, ktoré boli poškodené natrhnutím, nastrihnutím so zvyškom obálky, narezanou niťou, veľmi silnou a nečitateľnou pečiatkou, atď. Deti našli niekoľko známok s výrazne posunutou perforáciou do obrazu známky, viacero bolo takých, ktoré mali iný farebný odtieň a v množstve známok s portrétom K. Gottwalda som im ukázal pod lupou zaujímavosť typov známky K. G. s otvorenou a zatvorenou klopou kabáta. Naučili sa tak, načo sa môže používať lupa a precvičili sa v používaní pinzety. (Bohužiaľ, zatiaľ ich máme len pár, a tak si ich požičiavali).
Keď sme prišli k otvoreniu balíčkov rakúskych známok, našli tam zopár známok s dierkami. Vysvetlil som, čo sú perfiny a hneď dostali za úlohu vymyslieť, aký perfin by mohli vytvoriť pre seba z vlastného mena a priezviska, ak by ním označovali svoje známky. Zatiaľ ešte neprišlo k tomu, ako ich využiť v budúcom exponáte, lebo znalosti o tematickom použití majiteľov perfinov zo zahraničia nám chýbajú.
Pri zmývaní zvyškov papiera rakúskych a maďarských známok sa presvedčili o tom, že odstránenie papiera ešte neznamená, že známka po sušení je už vyhovujúca na zaradenie do zásobníka. Prečo? Lebo ostala opätovne prilepená na sušiacom papieri a tak sa musel postup so zmývaním 2-3-krát opakovať a ešte k tomu bez záťaže ťažkým katalógom Zumstein... Že to bol opätovný dôkaz trpezlivosti pri práci, to nemusím zdôrazňovať.
Po dôkladnom vysušení nasledovala otázka na zopakovanie, čo je filatelia. Viacerí správne poznamenali, že ide o zbieranie známok, ale Adamko doplnil, že systematické zbieranie. Čo znamenalo, že získané známky by sme mali uložiť podľa určitých pravidiel, ale ako? Deti navrhli: podľa štátov alebo podľa toho, či sú na známkach osoby alebo znaky krajín. Tým deti samy objavili to, čomu sa v matematike múdro vedecky hovorí, že množinu prvkov môžeme usporiadať viac ako jedným spôsobom!
A to nehovorím o tom, že deti získali malé základy zbierok známkových krajín a rozhodli sa, že budú súťažiť, kto do konca školského roka nazbiera viac „štátov“ a pod.
Uvedené príklady ukazujú na zložitosť práce vedúceho KMF, aj keď netvrdím, že je to vždy nutné takto postupovať. Veď k základom filatelie a pripútania detí ku známkam môžeme prísť obyčajne aj jednoduchým zbieraním, vzájomnou výmenou bez komplikovania nejakou extra odbornosťou – ale ak k tomu príde, prečo to nevyužiť? Filatelia je zábava a koníček ale nie v poslednom rade aj vec, ktorá k vede nemá ďaleko a vtedy môžeme školskej praxi pomôcť. Lebo tam, kde v škole pri plnení učebných osnov a záväzných ukazovateľov vo vzdelávaní a výchove nie je na to jednoducho čas, učiteľ často predkladá hotové fakty, lebo je to hneď a rýchlejšie, ale naša prax hrou im ukáže metódu trvalejšieho osvojenia poznatkov. A spojenie teórie s praktickou činnosťou. Viem, nemusel som vás o tom presvedčiť, ale chcel som iba ukázať jednu z možných ciest a hádam sa to aspoň čiastočne podarilo. A vedúci krúžku, aj keď nie ako učiteľ, pomohol škole, vyučovaciemu procesu. Hrou.
Pre oživenie je článok ilustrovaný poštovými známkami s námetom mladých filatelistov - zberateľov poštových známok, ktorých vyšlo po celom svete celkom veľa a ktoré sa možno pre niekoho stanú inšpiráciou, čo zbierať ...