Poštová známka:
Umenie: Franz Anton Maulbertsch (1724 – 1796) - Alegória spásy
Poštová známka z edičného radu UMENIE s vyobrazením maľby Alegória spásy od Franza Antona Maulbertscha (1724 – 1796).
Pôvodný výtvarný návrh(y):
Tematický popis a súvislosti:
Umelecké dielo jedného z najvýznamnejších barokových maliarov strednej Európy – Franza Antona Maulbertscha (1724 – 1796), absolventa viedenskej akadémie a jej člena od roku 1757, budí pozornosť už celé jedno storočie. Jeho výtvarnú pôsobivosť, výnimočnosť a excentrickosť prirovnal maliar Oskar Kokoschka k hudobnému dedičstvu Wolfganga Amadea Mozarta. Identifikácii, deskripcii a interpretácii Maulbertschových skíc, olejomalieb a nástenných malieb sú venované stovky publikácií, pričom tieto textové tlmočenia maliarskej vizuality zároveň ukazujú, koľko potenciálnych smerov poskytuje štúdium Maulbertschovho maliarskeho diela: od formálnej analýzy, cez ikonografické štúdie či sledovanie vývoja autorského rukopisu, svetelnosti i farebnosti, prípadne vývinu a posunu neskorobarokového maliarstva smerom ku klasicizmu až po širšiu ilustráciu politicko-sociologického vývoja v strednej Európe v druhej polovici 18. storočia, najmä vzťahu osvietenstva a následných reakcií tzv. anti-osvietenského katolíckeho hnutia.
Maulbertschova mimoriadne originálna tvorba je charakteristická veľmi individuálnym pochopením a dynamickou interpretáciou farby, svetla a tvaru, ktorá je na našom území zastúpená aj signovaným obrazom Immaculaty a sv. Michala Archanjela na hlavnom oltári farského kostola v Skalici z roku 1778, a na ktorom je práve svetlo prichádzajúce z niekoľkých iracionálnych zdrojov asi najdôležitejším významovým prvkom výstavby celku. Ťažisko diagonálne komponovanej a vertikálne rozvinutej kompozície je v hornej časti, s Immaculatou so zopätými rukami vo vrchole, s gloriolou z hviezd a s holubicou Ducha Svätého nad hlavou. Pod ňou v dynamickom pohybe sa vznášajúci archanjel Michal v zbroji, s helmicou na hlave, štítom a mečom zráža padlých démonov. Skalický obraz, vytvorený pre magistrát slobodného kráľovského mesta, patrí medzi Maulbertschove najkvalitnejšie olejomaľby 70. rokov 18. storočia a dokazuje, že i v období, keď sa jeho maliarsky štýl vyrovnáva s klasicistickými požiadavkami, si udržuje nepretržite autorské kvality.
Autor (zdroj) popisu: Slovenská pošta / POFIS - Mgr. et Mgr. art. Barbara Hodásová, PhD.