Exhibitions and exhibits:
World Stamp Exhibition CHINA 2019 - view of national commissioner and juror
Use translation by Google Translate (no guarantee).
Report by the National Commissioner and Juror from the World Stamp Exhibition CHINA 2019 in Wuhan, China.
Svetová výstava poštových známok CHINA 2019
(11. – 17. 6. 2019, Wu-chan, Čína)
Miesto konania výstavy
Po dvoch predchádzajúcich svetových filatelistických FIP výstavách v rokoch 1999 a 2009 v Pekingu sa tentokrát čínski organizátori rozhodli umiestniť historicky tretiu FIP výstavu na území Číny do menej známeho, no o to viac v súčasnosti podporovaného, mesta Wu-chan (anglicky Wuhan) ležiaceho v strednej Číne na najdlhšej čínskej rieke (a tretej najdlhšej na svete) Jang-c’-ťiang. Hlavný dôvod – podpora vzmáhajúceho sa mesta - a možno tiež zníženie finančných nákladov na organizáciu a prenájom priestorov boli "vyvážené" zvýšenými nákladmi všetkých zúčastnených na dopravu (u niektorých priam logistiku). Špeciálne to platilo pre národných komisárov, ktorí kvôli jednoduchšiemu colnému odbaveniu dostali pokyn priletieť priamo do Wu-chanu, čo z Európy nebolo jednoduché, keďže takých letov je poskromne. Ja som, ako väčšina Európanov, zvolil let z Paríža (vlak Bratislava – Praha, lietadlo Praha – Paríž a lietadlo Paríž – Wu-chan a rovnakou cestou späť).
Zopár pohľadov na 10-miliónové čínske mestečko Wu-chan (Wuhan):
Colné odbavenie, inštalácia a demontáž exponátov
Tradičná nočná mora národných komisárov, ktorou je zvyčajne colné odbavenie sa tentokrát nekonala práve vďaka tomu, že na letisku vo Wu-chane čakali pripravení colníci a ich nespočetní pomocníci (jediné čo ma tam nečakalo bola batožina, ktorá dorazila až nasledujúcim letom z Paríža – o tri dni neskôr). Naše príručné kufre s exponátmi colníci „zapečatili“ samolepiacou (presnejšie samo-odlepovacou) páskou a takto označené sme ich doručili národnej komisárke na výstavisko. Každý kto čakal prísnu kontrolu bol príjemne potešení, lebo nič také sa nedialo a exponáty sa dali ihneď odbaliť a nainštalovať. A kto to urobil? No predsa národný komisár! I keď to regule nepovoľujú, nemal som inú možnosť. Našťastie mi asistovali štyria – len plynulou čínštinou komunikujúci – domorodí dobrovoľníci (asi nie tak úplne, lebo aspoň jeden bol oficiálny „dozor“, ktorý nič nesmel robiť, len dozerať) a pomáhali mi s najťažšími činnosťami: odomknutím a zamknutím rámov a so strihaním lepiacej pásky. Lebo, čuduj sa svete, čínske rámy mali iné rozmery a preto bolo potrebné každý list prilepiť, aby držal. To sa, žiaľ, veľmi negatívne prejavilo pri demontáži, lebo čínska páska lepí neobyčajne húževnato. Inak pri demontáži bol postup rovnaký, len v obrátenom poradí, no v obrovskom strese, lebo každý národný komisár chcel byť prvý, aby si bol istý, že stihne svoje lietadlo. Tu sa v plnej nahote ukázali malé skúsenosti s organizáciou filatelistických výstav, lebo nominované kádre zrejme aj chceli, no častokrát nemali ani potuchy, čo všetko treba urobiť a ako to zorganizovať.
(Tieto riadky píšem aj preto, aby nezainteresovaní mali aspoň akú-takú predstavu o práci národného komisára, ktorá vôbec nie je prechádzkou ružovým sadom zakvitnutých exponátov. A tiež preto, aby som upozornil organizátorov našich výstav, že práve organizačné zabezpečenie je asi to najdôležitejšie, čo treba vopred pripraviť a nájsť naň vhodných ľudí, ktorí sú schopní nielen manuálne ale aj komunikačne zvládnuť prácu s ľuďmi a to častokrát pod časovým stresom.)
Zdanlivo pokľudná atmosféra pri odovzdávaní exponátov a ich inštalácii do výstavných rámov (generálna komisárka - dáma v červenom):
Ja inštalujem, ty inštaluješ, on/ona/ono inštaluje, my inštalujeme, vy inštalujete, oni/ony neinštalujú...
Mně by jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z Číny chybu...
Mierne hektická atmosféra pri demontáži a preberaní exponátov:
Slávnostné otvorenie výstavy
Slávnostné oficiálne otvorenie výstavy malo bombastický charakter s prepracovaným kultúrnym programom a svetelnou, zvukovou a obrazovou šou – svojimi nákladmi muselo mnohonásobne prevýšiť rozpočty mnohých iných výstav. Organizátori prizvali veľké čínske média a vysielala ho aj čínska televízia.
O chvíľu to vypukne, priatelia!
Grandiózny kultúrny program:
Grandiózny kultúrny program (v pozadí za umeleckými tanečnicami bežali známky spoločných vydaní s Čínou: Rok 2002 - Spoločné vydanie so Slovenskom - Bojnický zámok a Terasy v Handan):
Z národov hoc sme rôznych...
Výstavné priestory a návštevnosť
Výstava CHINA 2019 sa konala v miestnom veľkolepom Wuhan International Expo Center od 11. do 17. júna 2019. Väčšina účastníkov bola (povinne) ubytovaná v priľahlom hoteli, takže na výstavisko to mali na skok. Povinne píšem aj preto, lebo ako takmer všetko v tejto krajine, aj pobyt (a pohyb) cudzincov bol kontrolovaný, dokonca niektorým kolegom sa stalo, že ich miestni policajti zastavili alebo dokonca „eskortovali“, ak smerovali na nesprávnu stanicu metra...
Výstavný areál a oficiálny hotel:
Výstavné priestory boli rozľahlé, s nie práve najlepším osvetlením a klimatizáciou. Väčšiu časť priestorov zaberali výstavné panely skutočne obrovskej výstavy (4700 výstavných rámov z toho 3500 pre súťažné a 1200 pre nesúťažné exponáty). Menšiu časť zaberali stánky čínskej poštovej správy, veľkých obchodníkov, sponzorov a hlavne regionálnych poštových agentúr, ktoré má každá z 22 čínskych provincií. Tieto ponúkali filatelistické produkty propagujúce lokálne pamätihodnosti a atrakcie a pôsobili skôr ako agentúry na podporu turistického ruchu. Pre filatelistu to malo tú výhodu, že vo veľkej miere využívali na propagáciu farebné celinové pohľadnice s natlačenou známkou. Tu zaplesala duša filatelistu, lebo takéto pohľadnice vydané oficiálne príslušnou regionálnou poštovou agentúrou predstavujú filatelistický materiál využiteľný nielen v zbierke ale aj v súťažnom (tematickom) exponáte. Námetov bolo nepreberné množstvo od prírodných cez historické, vrátane propagácie neslávne známych politických vodcov minulosti.
(Tu stojí za zamyslenie, či nepresvedčiť POFIS, ktorý má produkt „celinová pohľadnica“ na širšie vydávanie propagačných celinových pohľadníc, napríklad príležitostných - predávaných jednorázaovo pri veľkých akciách alebo miestopisných - dlhodobo predávaných vo veľkých turistických centrách.
Rozľahlé výstavné priestory s miestom na odpočinok (a pôvodne aj na štúdium vystavenej literatúry, ktorá však čoskoro začala záhadne miznúť...):
Vďaka prehľadným orientačným tabuliam v krasopisnej čínštine zorientovať sa na výstave nebol problém... :
Obrovský výstavný priestor s inštaláciou všetkých (!) poštových známok Čínskej ľudovej republiky za jej 70-ročnú existenciu:
Filatelia dokáže zázraky... (že by zázračne uzdravený zberateľ v snahe vidieť ako prvý najvzácnejšie čínske známky?):
Návštevnosť výstavy nebola ani zďaleka taká vysoká ako na dvoch predchádzajúcich svetových výstavách, čo bolo trochu prekvapením v inak všemožne organizovanej krajine, kde dovážajú ľudí z celého okolia, aby zvýšili dojem dôležitosti. Prvý deň bolo všetko preplnené a pred vstupmi stáli zástupy návštevníkov, no po iné dni sa už dalo vchodom prejsť bez tlačenia. Jediné miesta, kde sa neustále tlačili davy ľudí boli pečiatkovacie služby - mladí/starí aj bohatí/chudobní Číňania mali potrebu získať všetky možné pečiatky na akékoľvek obálky ako suveníry zo svetového filatelistického podujatia. Pečiatok bolo toľko, že bežný (rozumej „nečínsky“) návštevník mal problém zistiť ku akej príležitosti sa pečiatka používa a či ide vôbec o poštovú pečiatku alebo len suvenírový kašet. Tak som aj ja niektoré použil, radšej však nie na poštové zásielky.
Prvý deň bolo na výstave ešte plno:
Záujemci pri stánku firmy MAX STERN & CO. AUSTRALIA nedávno zosnulého bratislavského rodáka Maxa Sterna:
Davy návštevníkov v snahe získať vytúženú poštovú pečiatku alebo kašet:
Mobilná pošta na čínsky spôsob:
Vystavené exponáty a ich hodnotenie
Samotná výstava mala relatívne vysokú úroveň, niektoré mimo-ázijské krajiny však nevyslali svoje najlepšie exponáty, čo bolo na celkovej kvalite exponátov cítiť. Na druhej strane sa to hemžilo ázijskými a samozrejme čínskymi exponátmi, ktorých kvalita v posledných rokoch významným spôsobom rastie. Špeciálne to platí v triede tematickej filatelie, v ktorej som bol porotcom, takže to viem posúdiť na základe dlhoročných skúseností a hlbšieho štúdia vystavených exponátov. Postupom času sa pravidlá pre vystavovania dostávajú do krvi vo všetkých kútoch sveta a tak nastáva skutočné „celosvetové zápolenie“ o najlepšie (tematické) exponáty.
Žiaľ, jediným, no o to alarmujúcejší negatívom celej výstavy bolo, pre nás „ne-číňanov“ nepochopiteľné, prelepenie materiálov, ktoré sa akýmkoľvek spôsobom týkali Taiwanu a iných v Číne striktne zakázaných tém. Skutočne! Na druhý deň po nainštalovaní exponátov mi fínsky kolega a vystavovateľ s hrôzou v očiach oznámil, čo sa udialo. Najprv sme to považovali sa nepatričný žart. No skutočnosť bola šokujúca a hlavne absolútne nemenná. Niekto (kto asi?) si dal cez noc tú námahu, aby prešiel všetky exponáty a materiály alebo ich časti, ktoré sa týkali zakázaných tém prelepil páskami alebo kusmi papiera bez akéhokoľvek vysvetlenia (našťastie materiály boli v obaloch, takže zostali nedotknuté). Takýto postup ja samozrejme proti akýmkoľvek pravidlám a to nielen slušnosti ale aj vystavovania (napríklad otvorenie rámov a zásah do exponátu bez prítomnosti národného komisára). Žiaľ, nepomohli žiadne protesty, lebo.... v Číne je to tak!
Vráťme sa však k exponátom a ich hodnoteniu. Výstavná porota mala viac ako 70 členov a skutočne neľahkú niekoľkodňovú robotu, aby všetky exponáty čo najzodpovednejšie preštudovala a ohodnotila. V našom prípade tematickej triedy s 97 exponátmi, sme boli rozdelení do troch pracovných skupín po 3 – 4 porotcov, ktoré pracovali na pridelenej skupine exponátov. Po ukončení skupinového hodnotenia boli všetky tematické exponáty posúdené spoločne, aby sa zabezpečilo zosúladenie. To sa, žiaľ, musím kriticky priznať, nie vždy podarilo, lebo aj napriek tomu, že všetci porotcovia majú rovnaké teoretické základy, ich latka náročnosti nie je vždy nastavená rovnako a teda v niektorých kritériách sú viac alebo menej prísnejší. A tiež je tu faktor subjektivity, ktorý je na jednej strane vnímaný negatívne, no na druhej je to práve to, čo robí zo súťažného vystavovania skutočnú súťaž. Inými slovami, hodnotenie bolo stanovené najobjektívnejšie ako ho taký obrovský tím porotcov dokázal priniesť a myslím, že drvivá väčšina vystavovateľov to aj tak brala. A ukázalo sa to aj na záverečnom pohovore vystavovateľov s porotcami (podľa pravidiel je na každej výstave pre každého porotcu povinné a až po jeho absolvovaní práca porotcu končí), že aj tí, čo boli so svojim hodnotením nespokojní, po vzájomnej diskusii a vysvetlení postoja porotcov, pochopili, že nikto im nechcel ukrivdiť (skôr naopak) a pridelené body zodpovedajú tomu, čo porotcovia v exponáte vidia a ako ho pochopili. Opakujem: "...pridelené body zodpovedajú tomu, čo porotcovia v exponáte vidia a ako ho pochopili.". Tu sa ukazuje kľúčový význam správne zvoleného názvu exponátu a hlavne prepracovaného plánu exponátu.
Veľmi, veľmi dlho trvalo, kým sa podarilo zoradiť úplne všetkých členov medzinárodnej poroty a podporný tím na jednu fotku:
Aj tematický porotcovia si mohli nakoniec vydýchnuť a zvolať: "Práca dokonaná, môžeme si pripiť!" (druhý z ľava je piaty z prava):
Za všetkých spomeniem príklad tematického exponátu venovaného I. a II. svetovej vojne maďarského vystavovateľa. Prvé vysvetlenie relatívne nízkeho bodového hodnotenia sme poskytli maďarskému národnému komisárovi, ktorý ho s istými výhradami akceptoval. Následne však urobil tú najlepšiu vec čo mohol: naše slová tlmočil vystavovateľovi a odovzdal mu kontakt na mňa v prípade, že bude chcieť získať názor porotcu z prvej ruky. A vystavovateľ, na moje príjemné prekvapenie, nelenil a využil moju prítomnosť na výstave HUNFILA 2019 v Budapešti - prišiel osobne za mnou, aby názory porotcov a pripomienky, resp. odporúčania na zlepšenie svojho exponátu dostal skutočne priamo od hodnotiaceho porotcu. Veľmi ma to potešilo a tak som starému pánovi mohol priamo vysvetliť ako sa na jeho exponát porota pozerá a aké odporúčania by mohol zvážiť, aby hodnotenie na ďalších výstavách zodpovedalo jeho predstavám a kvalite jeho exponátu (ide najmä o rozsah témy a tematické spracovanie, ktoré pokrivkáva za kvalitným filatelistickým materiálom). Vystavovateľ moje slová prijal a myslím, že pochopil, že hodnotenie, ktoré na výstave CHINA 2019 získal bolo korektné.
Momentky zo živej diskusie počas stretnutia porotcov s vystavovateľmi:
Najvyššie hodnotené exponáty
Záverečná správa medzinárodnej poroty konštatovala, že na výstave bolo hodnotených 811 exponátov na 3433 rámoch a 145 exponátov literatúry. Výsledkom hodnotenia bolo udelenie 40 veľkých zlatých (95 a viac bodov) a 111 zlatých medailí (90 – 94 bodov). V troch GRAND PRIX súťažiach boli nominované nasledujúce exponáty (víťazný exponát, ktorý vzišiel z hlasovania porotcov je zvýraznený):
GRAND PRIX D´HONNEUR (najlepší exponát v čestnej triede):
(Ide o najvyššiu triedu exponátov, ktoré na predchádzajúcich výstavách získali 3 veľké zlaté medaily. Pozvanie dostal aj vynikajúci exponát Poštová história Horného Uhorska slovenského vystavovateľa J. Pálku, čo je obrovská pocta, ten sa však rozhodol svoj exponát na tejto výstave nevystaviť.)
- We Gang (Čína) – Poštová história Mongolska (1755 – 1921)
- Jean Voruz (Monako) – Ženeva od kantonálnej po federálnu poštu
- Valentin Levandovskij (Rusko) – Železničné pečiatky Ruského cárstva od roku 1852 do roku 1917
GRAND PRIX INTERNATIONAL (najlepší zahraničný exponát)
- Masayasu Nagai (Japonsko) – Obdobie austrálskych súkromných tlačí vo Viktórii
- Tarje Heskestad (Nórsko) – Poštová história južného pobrežia Nórska
- Julio Cesar Ponce Lozada (Peru) – Poštový systém v miesto-kráľovstve Peru
GRAND PRIX NATIONAL (najlepší domáci exponát)
- Ding Jinsong (Čína) – Červené kolkové pretlače Číny z roku 1897
Účasť slovenských exponátov
Ako slovenský komisár by som aj touto cestou veľmi rád poďakoval slovenským vystavovateľom, ktorí prihlásili, zaplatili nemalé výstavné poplatky a vystavili svoje exponáty. Išlo o tri filatelistické exponáty a dva exponáty filatelistickej literatúry. Myslím, že všetky si odniesli veľmi dobré bodové i medailové ohodnotenie, takže im patrí naša gratulácia a poďakovanie za reprezentáciu Slovenska i Zväzu slovenských filatelistov.
- Rudolf Rakovský – Slovensko 1939 – Výplatné známky s portrétom Andreja Hlinku
Trieda tradičnej filatelie .... 80 bodov a pozlátená medaila
- František Divok – Poštovnícvto na Spiši do roku 1920
Trieda poštovej histórie (Európa) .... 87 bodov a veľká pozlátená medaila
- Ladislav Fekete – Rakúske cisárske a kráľovské loďstvo počas I. svetovej vojny
Trieda poštovej histórie (Európa) .... 85 bodov a veľká pozlátená medaila
- Ondrej Földes, Stanislav Havlíček – Monografia celín Slovenska 1939 – 1945
Trieda filatelistickej literatúry .... 82 bodov a pozlátená medaila
- Slovenská pošta, a. s. – 25 rokov slovenských poštových známok
Trieda filatelistickej literatúry .... 75 bodov a strieborná medaila
Inštalácia exponátu Rudolf Rakovský – Slovensko 1939 – Výplatné známky s portrétom Andreja Hlinku:
Inštalácia exponátu František Divok – Poštovnícvto na Spiši do roku 1920:
Inštalácia exponátu Ladislav Fekete – Rakúske cisárske a kráľovské loďstvo počas I. svetovej vojny:
Inštalácia exponátu literatúry Ondrej Földes, Stanislav Havlíček – Monografia celín Slovenska 1939 – 194 (na druhom obrázku už s visačkou s medailovým a bodovým hodnotením):
Vkusná výstavná medaila (Ladislav Fekete) zaliata v skle, zrejme, aby národný komisár nemal pocit, že odchádza z výstavy naľahko... (niesol som ich "len" sedem):
Inštalácia vecnej ceny ZSF - Kniha 25 rokov slovenskej poštovej známky:
Na výstave bol v špeciálnej sekcii exponátov poštových správ krajín Svetovej poštovej únie (UPU) vystavený ešte jeden slovenský exponát: 100 YEARS OF SLOVAK POSTAGE STAMPS (= 100 ROKOV SLOVENSKÝCH POŠTOVÝCH ZNÁMOK). Martin Vančo, vedúci POFISu, k tejto inštalácii napísal:
Svetová poštová únia so sídlom v Berne (Universal Postal Union, skr. UPU) organizuje pre poštových operátorov od roku 2008 súťaž „International Competition Class for issuing postal authorities UPU members countries and their territories“. Do roku 2012 boli všetky krajiny hodnotené v jednej kategórii nezávisle od počtu emitovaných poštových známok, pričom exponáty bodujú porotcovia zo svetovej filatelistickej asociácie FIP (Fédération internationale de Philatélie) rovnakým spôsobom ako exponáty filatelistov, čo zaručuje nestrannosť a zároveň vysokú profesionalitu hodnotenia exponátov.
V minulom roku Slovenská pošta, a. s., získala zlatú medailu v triede A pre poštových operátorov vydávajúcich do 30 emisií poštových známok za exponát „100 Years of Slovak Postage Stamps“ na minuloročnej svetovej filatelistickej výstave CHINA 2019 WORLD STAMP EXHIBITION konanej v čínskom meste Wuhan od 11. do 17. júna 2019. Exponát predstavil poštové známky vydané za posledné 3 roky v rámci konceptu 100. výročia vzniku Česko-Slovenska a s ním súvisiacim výročím vydávania česko-slovenských poštových známok. Pozostával zo 16 hárkov formátu A4 a prezentoval jednotlivé emisné rady poštových známok so stručnou históriou ich vzniku siahajúcou naozaj častokrát až do čias 1. Česko-slovenskej republiky, ako v prípade emisií Osobnosti alebo Historických výročí kontinuálne vychádzajúcich počas celého storočia. Originalita prezentácie poštových známok, za ktorú exponát získal takmer plný počet bodov (24 z celkové počtu 25) ale nebola jediným hodnotiacim kritériom odbornej poroty bodujúcej vystavené exponáty. Predmetom hodnotenia bola aj funkčnosť známok v poštovom styku a všeobecný záujem o poštové známky v oblasti verejnej potreby, ktorý bol ohodnotený tiež najvyšším bodovým ohodnotením (29 bodov z celkového počtu 30). Ďalšími dvoma hodnotenými kategóriami boli technická kvalita vystavovaného materiálu (26 bodov z celkového počtu 30) a filatelistický význam (11 z 15), za ktoré síce exponát nezískal maximum bodov, neovplyvnilo to však zásadne jeho celkové ohodnotenie, ktoré bolo najvyššie zo všetkých exponátov prihlásených do súťaže Svetovej poštovej únie.
Čo sa týka ďalších dvoch kategórií, tak v súťažnej triede B pre vydavateľov poštových známok od 30 do 50 emisií ročne sa na 1. mieste umiestnilo Bielorusko (83 bodov), na 2. mieste Arménsko (81 bodov) a na 3. mieste Alžírsko (77 bodov). V súťažnej triede C pre vydavateľov poštových známok nad 50 emisií ročne sa na 1. mieste umiestnila Ruská federácia (82 bodov), na 2. mieste Čína (80 bodov) a na 3. mieste Turecko (72 bodov). Z uvedeného prehľadu vyplýva, že Slovenská pošta, a. s., získala najväčší počet bodov zo všetkých zúčastnených krajín, takže by zlatú medailu získala aj v celkovom hodnotení.
Inštalácia exponátu POFISu 100 YEARS OF SLOVAK POSTAGE STAMPS (kvôli odleskom sú niektoré zábery urobené zboku):
Trieda pohľadníc prvý raz oficiálne na svetovej výstave
Svetová filatelistická výstava CHINA 2019 bola prvou svetovou výstavou, na ktorej bola vyhlásená oficiálna súťažná trieda pohľadníc. Predchádzal tomu dlhý proces návrhov formy vystavovania, príprav výstavných pravidiel, živých diskusií a argumentácie zástancov a odporcov (niekedy až bojov) a spočiatku nesmelého vystavovania na nižších stupňoch výstav a úspešná premiéra na európskej FEPA výstave FINLANDIA 2017.
Vystavené exponáty a forma ich prezentácie rozohnali akékoľvek pochybnosti o opodstatnenosti takejto triedy i o prínose pre filateliu. Samozrejme, vždy sa nájdu pochybovači a takí, čo tvrdia, že pohľadnice do filatelie nepatria. Myslím, že prezentované exponáty ukázali, že je to správna cesta – zvýšili atraktivitu celej výstavy a nepochybne aj jej kvalitatívnu úroveň. Na druhej strane treba priznať, že pravidlá ani zďaleka nie sú uzavreté a že ich väčšina filatelistov a zberateľov pohľadníc zatiaľ poriadne nepozná. Práve pre tieto účely sa na výstave konal Seminár o príprave a vystavovaní exponátov pohľadníc, ktorý aj mne ako laikovi v tejto oblasti mnohé veci objasnil. Každý kto má o túto oblasť záujem ma môže kontaktovať, pošlem mu kontakty a prípadne aj celú prezentáciu.
Niekoľko dôležitých slajdov zo Seminára o príprave a vystavivaní exponátov pohľadníc:
Výzva: Zväz slovenských filatelistov hľadá zberateľa, ktorý by ho zastupoval v oblasti zbierania a vystavovania pohľadníc v európskych (FEPA) a svetových (FIP) štruktúrach a ktorý by pomohol pri formulovaní zväzových výstavných pravidiel pre výstavnú triedu pohľadníc. Mal by to byť zberateľ, ktorý sa vyzná v tomto obore a v dlhodobom horizonte plánuje vytvoriť výstavný exponát pohľadníc.
Slávnostné vyhlásenie výsledkov a oficiálne ukončenie výstavy
Slávnostné vyhlásenie výsledkov, presnejšie odovzdávanie veľkých zlatých medailí a ocenení podporovateľom a sponzorom a následné oficiálne ukončenie výstavy sa konali vo veľmi podobnom duchu ako otvárací ceremoniáli. Tieto oficiálne akcie sú povinnou jazdou každej výstavy a či chceme alebo nie výraznou mierou prispievajú ku tomu ako sa na výstavu jej účastníci (ale aj verejnosť pozerajú) a s akými pocitmi z výstavy odídu. Ja som odišiel najedený...
Slávnostné vyhlásenie výsledkov - otvorenie:
Slávnostné vyhlásenie výsledkov - skupina vystavovateľov ocenených veľkými zlatými medailami:
Záverečné zhrnutie
Svetová filatelistická výstava CHINA 2019 mala veľmi dobrú úroveň, ku ktorej bezpochyby prispeli aj slovenské exponáty. A verím, že aj aj svojou prácou v medzinárodnej porote. Ukázala ako výrazne napreduje filatelia v Ázii a tiež, že sa neustále rozširuje špička kvalitných exponátov nielen v tradičnej triede a triede poštovej histórie, ale aj v tematickej filatelii a ostatných triedach. A zostáva veriť, že vďaka novo-zavedenej triede na svetových výstavách, aj v oblasti pohľadníc.
Treba viac slov?
Kontakt na autora článku: Vojtech Jankovič.